Kan inte leva längre
Hej
Jag kan inte leva längre. Det finns inget att leva för. Jag har sagt det många gånger förut men nu menar jag det, jag vill dö. Det finns inget syfte med att leva längre. Det är ingen som vill ha mig här. Borde jag stanna?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar om du borde stanna kvar i livet. Det tycker jag verkligen. Jag tycker jag du ska stanna kvar därför jag vet att livet har så mycket att bjuda och jag tror du också kommer att upptäcka det. Kanske inte imorgon men kanske alldeles snart för vi vet ju inte hur morgondagen kommer att bli. Vi tror gärna att som vi har det idag kommer det också att bli framöver men så brukar det inte bli.
Du skriver att det inte finns någon som vill ha dig. Så kan det kännas ibland. Du skriver att det du inte har något att leva för och du har inget syfte med ditt liv. Att du tänker så tror jag beror på att du tror att ingen vill ha dig. Att känna sig övergiven och oälskad tror jag är bland det värsta vi människor kan känna för vi behöver vara med andra och delta med andra. Det ger livet mening. Om det nu inte känns eller är så för dig kan du ändå göra något åt det. Du kan börja prata med någon om detta och då kommer du själv att skapa en mening och ett syfte samtidigt som du kommer att hitta andra alternativ än att lämna livet. Genom att prata om detta kommer du att hitta nya tankesätt och möjligheter.
Går det att prata med dina föräldrar om detta? Känner de till hur du mår?Om du kan prata med dina föräldrar om detta kan du/ni söka hjälp på BUP. Om inte kanske du kan få hjälp av skolkuratorn att hitta någon du kan prata med? Eller du kan själv ta kontakt med en Ungdomsmottagning där du bor. Du kan också få mer råd och stöd dels genom att bringa till Bris Tel.116 111 och prata med en kurator eller kan du chatta på Tjejzonen
Jag tycker det var bra att du skrev till oss och berättade och satt ord  på hur du mår. Det tycker jag du ska fortsätta med i en eller annan form. Du behöver nog andra för att känna mening med ditt liv igen. Lycka till!