Mina föräldrar har svårt att hålla sams
Hej
Jag mår jätte dåligt över en sak som håller på här hemma just nu. mina föräldrar har svårt att hålla sams som saker t.ex dom pratar nästan aldrig om det inte är om något dom tjafsar om eller om det är någon om mig. jag är ensamt barn och har inte direkt någon att prata om de med. vid matbordet är det alltid helt tyst om det inte är jag som pratar, när någon av dom föreslår att vi ska hitta på nått och jag inte känner för det men säger att dom kan ju göra det utan mig så har ingen av dom lust med det. nästan alltid när vi t.ex är och handlar börjar dom bråka om att vi inte kan göra det tillsammans utan att det alltid är någon som går iväg själv. det är sällan bra stämning mellan alla oss. ibland blir jag som en slags "budbärare", ena föräldern säger nått och så ska jag säga det till den andra föräldern.
dom har inget gemensamt intresse, sover aldrig i samma säng inte ens i samma rum eller på samma våning. dom "skilde" sig för tre år sen men hittade tillbaka till varandra efter ca två månader och de att först vänja sig vid att ha två hem och sen när man vant sig ska vi plötsligt bo ihop alla tre igen. jag har försökt att prata om detta med mina föräldrar men dom säger att det bara är en period och att det kommer gå över även om det hållit på i ca 2-3 månader.
dom fattar inte hur mycket jag lider av det. jag hoppas bara ibland att dom ska skilja sig för gott men ändå inte. jag vill bara få slut på allt detta. vad ska jag göra? kan jag hjälpa dom på nått vis? hur slutar jag vara ledsen över detta? HJÄLP
Maja

BUP svarar:
Hej Maja och tack för ditt brev!
Vilken knepig situation du är i. Det verkar som om dina föräldrar har svårt att ta hand om sin relation. Man kan ju tycka att när de beslutade att flytta ihop igen borde tagit ansvar för det och också gjort något kring hur ni skulle kunna leva ett bra liv ihop. Kanske att de bara tyckte att alternativet att bo separerade var sämre? Att deras dåliga relation går ut över dig tycker inte jag är schyst. Går det för dig att ha en bra relation till var och en av mamma och pappa? Utan att bli budbärare? Kanske det måste vara så att du får se till att ha det bra med mamma för sig och pappa för sig.
Men du kan ju knappast bestämma hur dina föräldrar skall leva sina liv, bara berätta för dom hur det påverkar dig. Så vad kan du göra med ditt liv för att det inte skall infekteras av din föräldrars trista äktenskap? Har du vänner att ha roligt med? Vad gör du på fritiden? Har du några fritidsaktiviteter som fyller din fritid med mening? Vem kan du prata med när du är ledsen? Hur ser ditt sommarlov ut? Har du lyckats ordna sommarjobb?
Kanske att du skulle ha glädje av att hitta någon vuxen att prata med. Det kanske inte ändrar på pappas och mammas relation men kan gör det lite lättare för dig. Har du försökt få kontakt med Ungdomsmottagningen? Om inte, kanske det skulle passa dig. Tjejzonen är också ett ställe dit man kan söka sig för stöd via nätet.
Jag vet ju inte hur gammal du är men ju äldre du blir dess mer kan du själv styra ditt liv och bestämma hur du vill leva. Jag tror att det finns goda chanser att ditt liv blir mer glädjerikt än det du beskriver att dina föräldrar har.
Önskar dig det bästa!