Våga söka hjälp
Hej! Jag har under ett års tid mått väldigt dåligt, ibland får jag  panikattacker som gör att jag varken kan andas eller stå på mina egna ben. Jag har svårt att sova och jag tappar min koncentration i skolan och med kompisar, jag har börjat äta mindre och funderat över att skada mig själv. Men jag vågar inte söka hjälp, har försökt prata med mina föräldrar men tror inte de förstår hur dåligt jag mår ibland. Har försökt flera gånger ringa till bup eller gå till dem men jag vågar inte. Har ingen kvar att prata med men jag vill verkligen få hjälp för jag vill inte må såhär.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är alldeles utmärkt att du nu kommit fram till att du vill söka hjälp!
Du har mått dåligt länge, det är verkligen på tiden att få hjälp för att komma ut ur denna dåliga period i ditt liv.
Du har alltså försökt att berätta för dina föräldrar hur dåligt du mår, men de verkar inte förstå. Så kan det vara. Det händer ofta att föräldrarnas första reaktion är att bagatellisera problemen för att de själva blir skrämda eller skärrade och känner sig otillräckliga som föräldrar.
Det är alltid värt att göra ett nytt försök. Det kan bli lättare för dem att inse att det här har nu pågått för lång tid och nu kommer det inte som ett första skrämmande besked. I alla fall tycker jag att du ska göra ett nytt försök.
Sedan kan det också vara så att dina föräldrar inte ändrar inställning och fortsätter att bagatellisera. I så fall är det tyvärr du själv som måste ta vidare steg till hjälp och det är fullt möjligt.
Ditt problem i nuläget är att du vill, men inte vågar. Det är inte heller ovanligt i sig. Många tycker att det är svårt att ringa eller möta någon ansikte mot ansikte och berätta om alla svårigheter.
Då kan man börja med någon chatt- eller telefonkontakt. Du skulle kunna börja med att kontakt med tjejzonen.se. Då skulle du kunna få mer stöd, uppmuntran och vägledning hur du kan gå vidare.
Jag vet ingenting om din situation, ingenting om vad som kan ligga bakom din ångest som också orsakar panikattacker. Men jag vet att det finns effektiva metoder mot just denna problematik.
Om det lättare för dig är ungdomsmottagningen rätt ställe att söka hjälp på.
I den bifogade länken finns det också andra tips till kontakt på nätet beroende på din situation och eventuelle andra problem. Kolla den listan.
Du behöver inte fortsätta att må dåligt. BUP är naturligtvis också möjligt att kontakta på egen hand. Jag kan försäkra dig: det finns ingenting som uppfattas som "konstigt" eller "skamligt" av oss.
I din ålder kan man ringa själv om du samlar mod till det. Välj något av mina förslag! Du kommer att må bättre och du blir också stolt över att du kunde övervinna din rädsla eller hämningar att ringa.
Det kan i sig vara en betydande positiv och stärkande erfarenhet.