Hjälp först i september
Hej!
Jag har under en kort tid nu på senaste flera gånger gått till olika ställen (pga att de ständigt har skickat mig vidare) och alltid träffat nya personer, Jag har på senaste gått ill BUP tre gånger (varav en var BUP akuten) och den andra gången skrev en läkare ut antidepressiva till mig som dock mina föräldrar ej vill att jag tar. Gången jag gick till BUP efter det sade de att jag måste vänta tills September för att få hjälp. Detta ser jag som ett väldigt stort problem då jag lever med självmordstankar konstant och är nära självskada.
Så, min fråga är väl helt enkelt om det finns någonting jag kan göra för att snabbare få hjälp med min svåra depression och/eller hur jag ska undgå att ta mitt liv tills jag får hjälp och saker och ting blir bättre, samt hur jag ska överleva med att sova ca. 4h per natt. (:
Ehh

BUP svarar:
Hej!
Vad tråkigt att höra att glappet mellan vilken hjälp du skulle vilja ha och vad mottagningen erbjuder just nu är så stort. Att få träffa olika personer är du inte ensam om att tycka är jobbigt.
Det är starkt av dig att stå emot tankar på att självskada, det kan kännas svårt men brukar alltid vara det val som är hjälpsamt på längre sikt. Frågan är vad du och dina föräldrar kan göra för att stå ut med tiden fram tills du kan få mer hjälp.
Vet din öppenvårdsmottagning hur du mår, det som du skriver om hit? Har du berättat som det är eller har det varit för svårt?
För att kunna göra en bra bedömning behöver de ha nödvändigt underlag. Det låter viktigt att du och dina föräldrar har en plan (det brukar vara bra med en faktisk lista) på saker att göra för att hantera kriser i sommar. Kan ni sätta er ner på egen hand? Kan ni få hjälp att göra en sådan lista på mottagningen innan september?
Prata med dina föräldrar och se vad ni kommer fram till.
Jag tänker att du kanske helst skulle vilja att jag kunde ordna en snabbare tid åt dig. Det går inte. Jag kan endast lita till att mottagningen prioriterar och gör så gott de kan. Om läget är ohållbart behöver du och dina föräldrar ha en dialog med mottagningen kring detta.
Att sova så lite som du gör ger tuffa förutsättningar för att orka. Det låter viktigt att förbättra din sömn. Vad behövs för att du ska kunna sova bättre nu under sommarlovet?
Köp en bok om sömnsvårigheter (eller låna på biblioteket) och försök att hitta sätt som hjälper just dig.
Kan minskad stress från skolterminen underlätta nu under sommarlovet, eller känns det jobbigare att vara ledig?
När man mår dåligt är de grundläggande behoven de viktigaste, att äta, sova och umgås med andra. Försök ha så regelbundna vanor som möjligt och undvik situationer som kan trigga igång ångest (som alkohol, droger, konflikter).
Att inte vara ensam med sina tankar när man mår dåligt är viktigt. För vissa är det viktigt att ha närstående att prata med. För andra känns det bäst när man gör något tillsammans, utan att prata så mycket om det som är jobbigt just då.
Fortsätt kämpa, det kommer inte alltid att vara så här tufft som det är just nu!