Har gått genom mycket i mitt liv
Hej, jag är en tjej på 15 år. & har gått igenom väldigt mycket i mitt liv. Har testat droger, druckit. Min mamma har anorexia & är svårt sjuk. Jag äter inte mer. Jag sover inte. Jag är nedstämd enda jag tänker på är att jag inte orkar mer & hur världelös jag är. Jag vill bara inte leva mer alls. Allt är åt helvete. Blivit sårad nyss av en kille jag älskar & jag sårade honom tbx vilket gör att jag har mer ångest. Jag har ingen att prata med. Jag har många i min närhet som har dött & saknar dom enormt. Jag orkar bara verkligen inte leva mer. . Hjälp mig. Snälla. Ligger hemma & skakar av ångest & vill bara inte mer.

BUP svarar:
Hej!
Dina rader väcker en stark medkänsla - du har det verkligen mycket svårt just nu i ditt liv. När jag skriver "just nu" gör jag det för att det finns många problem som du har levt med sedan länge, men de aktualiseras och blir extra skarpa när du genomlider en kärleksbesvikelse.
Med detta sagt vill jag gå till de riktigt stora frågorna ditt mejl innehåller. Det är din ensamhet, det är att du har en mamma som har sina egna svårigheter och kan antagligen inte ta hand om dina behov så som man skulle önska. Dödsfallen i din närhet, förlust av viktiga personer lämnar en alltid i sorg och saknad och ökar på din känsla av övergivenhet.
Det är inte förvånande att du i denna situation blir nedstämd, jätteledsen och börjar tvivla på ditt eget värde. Ångesten du känner blir så att säga summan av allt detta. Du måste få hjälp!
Det allra viktigaste är att du orkar att ta hjälp. Jag vet att när man är deprimerad och har ångest är man benägen att nedvärdera sig själv och se allt som hopplöst. Därför är det extra svårt att söka hjälp helt på egen hand. Ändå är det ett måste. Droger, alkohol löser ingenting utan bara förvärrar allt man upplever som eländigt.
Jag föreslår att du omgående tar kontakt med ungdomsmottagningen dit man kan gå utan föräldrarnas vetskap.
I din ålder kan du även själv ringa till BUP. Dina självmordstankar, nedstämdhet och ångest ska du då nämna direkt för att få tid snarast möjligt.
Du kan också chatta på tjejzonen.se eller på bris.se för att kunna dela med dig av dina tunga problem och inte behöva bära allting alldeles själv.
Ta dig själv och dina problem på allvar, de är allvarliga och du är en värdefull person även om du just nu tvivlar på det.
För att orka att söka hjälp behöver du energi och det betyder att du måste tvinga i dig mat även om du äter helt utan aptit. Du ser på din mamma att anorexi är inte lätt att hantera - du ska inte hamna där!
När du har fått stöd och hjälp kommer du att se på dig själv och på världen med nya ögon.