ADHD - vad ska jag göra nu?
snälla hjälp jag vet inte vad jag ska göra. för typ ett halv år sedan frågade jag er vad jag skulle göra men mina bla koncentrations problem. jag gjorde som ni sa gick till skol kuratorn och började på en adhd utredning igår fick jag resultatet adhd. Jag fattar inte jag kan inte sluta tänka. jag vet knappt vad det är och jag vet inte hur jag ska göra nu. jag fick ett långt papper igår av psykologen men det jag undrade kom inte med. det stod bla försök få ut din ilska på andra sätt vadå för sätt ??? jag vill också att mina vänner ska förstå vad det är men jag vet ju inte och jag hittar ingen bra sida heller. jag vill värkligen få tips hur jag ska hantera det här.
ps tack för att ni svarade på min förra fråga det gjorde så att jag bad om hjälp och nu vet jag äntligen vad som har varit (felet)
vad gör jag nu

BUP svarar:
Hej!
Bra att du fått hjälp som du låter nöjd med!
Att du känner dig förvirrad nu är inte konstigt. Stressa inte, utan låt informationen sjunka in och känslorna landa. Läs igenom pappret du fick av psykologen tillsammans med dina föräldrar och skriv ner de frågor du har.
Vilka kan ni gemensamt hitta svaren på själva? Vilka behöver ni vända er till psykologen med? Det går bra att ringa till psykologen och fråga, har ni många frågor kanske det vore bra om ni ses ytterligare en gång för att prata mer.
Försök att ta en sak i taget. Att göra för mycket på en gång snurrar bara till det. Om du behöver reda i dina tankar är det bra att skriva ner så att du får koll på hur du tänkt.
Jag skickar med vårt informationsblad om ADHD. Det kan du läsa tillsammans med dina kompisar. Kanske kan du komplettera med att göra en tankekarta över vad du tycker är ADHD hos dig. Det kan vara bra för dina kompisar att de involveras lite mer i det här nya, men kom också ihåg att du ju fortfarande är samma person som de känner sedan förut. Du är fortfarande du.
Förstår jag dig rätt när jag läser din fråga som att du känner att det är jobbigt med din ilska och att du undrar hur du ska göra för att få ut känslorna utan att det ska gå ut över andra?
Vid ADHD tänker vi att många situationer kan skapa stress och att det är viktigt att få återhämtning så att stressen inte sätter sig på humöret. Det kan också vara bra att öva på att hinna stanna upp och tänka, innan man gör för att minska impulsiva beslut som sedan kan kännas tokiga. Att du får stöd att hitta sätt i skolan är också sådant som gör att stressen kan minska.
På umo.se kan du få tips från andra som har ADHD om vad de tycker är hjälpsamt. Gå in och läs mer där!