Spelade fotboll och piano förut
Hej! Jag har varit ledsen/nedstämd i flera månader, jag känner ingenting eller jag känner att jag inte är tillräcklig till nånting. jag spelade fotboll och fiol förut och jag har tappat lusten helt på båda sakerna! Jag har nästan ingen aptit kvar och jag har knappt några vänner eftersom ingen gillar mig! Ibland önskar man bara att man kunde somna och aldrig vakna igen. jag vet inte vad jag ska göra eller vad som har hänt!
L.K

BUP svarar:
Hej L.K. och tack för brevet!
Jag fastande för det du skriver om pianot och fotbollen. Synd att du lät lusten bestämma om du skulle fortsätta eller sluta. Ofta kan det vara värt att fortsätta med saker som kanske inte för stunden känns så roliga, därför att det lönar sig i längden.
Jag gissar att du träffade kompisar som du också kanske gillade på fotbollen. Fotboll betyder så mycket mer än mål, vinna, vara bäst, snygga dribblingar etc. Det innehåller också kamratskap, frisk luft, skratt, att dela besvikelsen av en förlorad match och mycket annat.
Det du beskriver är något jag känner igen från många av de ungdomar jag möter. Man får en svacka av någon anledning, lägger av med sådant som har varit roligt och meningsfullt. Det som händer är att svackan blir djupare med känsla av ensamhet och meningslöshet. Det blir en ond cirkel där ledsenhet gör att man ändrar sitt liv på ett sådant sätt att det göder ledsenheten och gör den värre.
Vi skall absolut lyssna till våra känslor och ta dem på allvar, men inte alltid låta dem bestämma hur vi skall handla. Du hade kanske haft större möjlighet att känna mer glädje och mindre ensamhet idag om du hållit fast vid fotbollen och pianot. Vad tror du?
Så mitt tips till dig är att fortsätt med sådant som skulle kunna ge ditt liv innehåll och mening, fastän att du är i en tung period. Var lite bussig mot dig själv när det känns motigt, men sluta inte med det som kan göra ditt liv bra igen.
Poängen med att spela fotboll behöver inte vara att vara bäst på plan. Det kan också vara allt det andra som inte har med själva spelet att göra. Finns det möjlighet för dig att ta upp fotbollen igen? Eller finns det något annat som skulle kunna ge tillbaks sådant som fotbollen gav dig när du fortfarande gillade det?
Har du fortfarande kvar pianot? Går det att ta upp lektionerna igen?
Önskar dig det bästa