Är självmordstankar varje dag akut?
Jag har pratat med en psykolog på bup i våras men nu vid semstern så har jag inte pratat med någon alls. Jag har depression och sömnsvårigheter och har fått tabletter för både och. Men dem anti-deprissiva hjälper inte. Jag vill fortfarande skada mig själv och har mycket tankar och planer på att ta livet av mig. Finns det någon jag kan prata med på nätet anonymt? Min mamma säger att vi ska ta kontakt med bup igen när skolan har börjat eftersom nu är det bara akuta samtal. Men vad är akut? Är självmordstankar varje dag akut?
M

BUP svarar:
Hej M och tack för ditt brev!
Ja, jag tycker att självmordstankar varje dag är allvarligt.
Din mamma kan absolut ringa er BUP-mottagning och prata med dem om hur jobbigt du har det med de tankar och känslor som plågar dig varje dag. Det finns också läkare på plats under sommaren så det finns även möjlighet att tala med dem om din medicin som du upplever inte fungerar alls.
Hur ser sommarlovet ut för dig annars? Har du möjlighet att göra något roligt som kanske kan få dig att, åtminstone för en stund, må lite bättre? Om man är deprimerad är det viktigt att försöka ha lite rutiner under dagen - även om man är ledig. Det vill säga, äta, sova och aktivera sig i lagom mängd.
Du frågar också om det finns möjlighet att prata med någon anonymt på nätet? Svaret är ja och jag länkar här till två sajter som är jättebra, tycker jag.  Självmordsupplysningen och Tjejzonen. Kika in där och se om det kan vara något för dig. På Snorkel kan du få bra tips och råd på vad du själv kan göra när de jobbiga tankarna blir allt för påträngande, eller när det är extra svårt att sova.
Tveka inte att ta kontakt med BUP, vi finns ju där för dem som mår dåligt.
Var rädd om dig.