Tagit bort diagnosen utan anledning
Jag mår jävligt dåligt jag gick till bup för att göra en utredning om jag har en depression och de hade jag men nu dom senaste månaderna har dom tagit bort diagnosen utan anledning och dom säger att jag mår dåligt för uppmärksamhet osv och jag vill bara få hjälp för att må bra meningen bryr sig:(
filip

BUP svarar:
Hej!
Att de ändrat diagnosen kan bero på att de tänker att din depression beror på svårigheter med uppmärksamhet. Vid ADD  tex kan man känna sig nedstämd, trött och ha svårt att ta sig för något. Då ifrågasätter man inte att personen är nedstämd, men man har hittat en orsak till nedstämdheten och har en plan för hur man ska göra det bättre.
Kan du ställa dina viktiga frågor till dem du träffar på BUP och fråga mer om du inte förstår hur de tänker?
Det är viktigt att du  känner dig delaktig i hur man ser på dina svårigheter!
Och att dina föräldrar också gör det och kan tala med dig om det.
Lycka till!