Hur skall jag få mina föräldrar att förstå?
Hej! Hur ska jag få mina föräldrar att förstå hur deprimerad jag faktiskt är, och hur ska jag få min kontakt på BUP att förstå? Jag har gått till BUP i flera år nu. Det började med att jag pratade med min skolas kurator om min nedstämdhet, missbruk, åtstörning och självmordstankar. Hon tog mig inte på allvar förrän jag berättade om mitt självskadebeteende. Sedan började jag gå till BUP. Jag försökte få hjälp för depression men blev bara tillsagd att jag inte var deprimerad för att jag gick till skolan. Jag har försökt ta mitt liv flera gånger och försöker konstant få min kontakt på BUP samt mina föräldrar att förstå hur dåligt jag faktiskt mår och har mått i flera år nu. Hur ska jag få dem att förstå att min depression och mina självmordstankar är problemet och få dem att ta mig på allvar? Jag är verkligen trött på att gå till BUP och få hjälp med ångest, add och autism när allt jag ville var att få hjälp att inte vara ledsen och konstant självmordsbenägen. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte fortsätta leva och jag är trött om att be om hjälp utan att få det. Jag vet inte om det är mig det är fel på, så att ingen bryr sig om mig nog att hjälpa mig eller om jag bara mår dåligt nog att inte se det

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Jag vet inte om jag kan ge dig ett svar på frågan men vill ändå försöka eftersom jag blev väldigt berörd av ditt brev. Jag vet från undersökningar, som gjorts hos våra besökare på BUP, att det inte är så ovanligt att man inte riktigt förstått vad kontakten gått ut på.
Ett inte helt ovanligt svar har varit ”han vi träffade var trevlig och schyst men jag vet inte riktigt vad vi gjorde där”. Det är ju förstås trevligt att många uppfattar oss som hyggliga, men det viktigaste med att vara patient hos oss borde förstås vara att få hjälp med sina problem.
Det jag kommer att tänka på i brevet från dig är att ni kanske pratar förbi varandra. Det som din behandlare och föräldrar tycker är det ”värsta” problemet inte är samma som du lider mest av. Å andra sidan kan de faktiskt hänga samman.
Antagligen skadar du dig själv för att dämpa ångesten som kanske kan hänga ihop med ADD, vilket leder till att blir mer nedstämd och ger dig fler självmordstankar vilket leder till att du fungerar sämre vilket får till följd……och så vidare.
Jag vet inte självklart hur du skall nå fram till din behandlare på BUP med det som du vill ha sagt. Ett sätt kanske kan vara att be om att få se och prata om vårdplanen. Alla behandlare skall tillsammans med patienterna göra en plan för varför man går på BUP. Den skall också uppdateras med jämna mellanrum.
Fråga vad som står i din vårdplan så att du kan se att du och BUP har samma mål med behandlingen. Kanske att den måste kompletteras med det som är dina största problem idag - nedstämdhet och självmordstankar. Eftersom du haft en så lång kontakt är det extra viktigt att ni är överens om vad som skall hända när du kommer på samtal och vad ni vill skall vara annorlunda när du är färdig med behandlingen.
Jag tror att det kan vara till hjälp för dig om dina föräldrar är med på det samtalet, så att de får hjälpa att se hur de kan stötta på ett bra sätt.
Önskar dig det bästa