Min mamma gick bort
Hej,
Min mamma gick bort i en njursjukdom för en vecka sedan.. Vet inte vad jag ska göra? Kan inte tänka positivt någonstans och har även skadat migsjälv lite grann.
Tack
Tobias

BUP svarar:
Hej Tobias!
Att förlora sin mamma är något som är mycket svårt, en stor omställning och skillnad i livet som man har att anpassa sig till så gott man kan. Det tar tid och kraft att ta till sig och ta sig igenom.
Det viktiga nu är att du har människor omkring dig som kan stödja dig och som du kan dela en del av dina tankar och känslor med. I en familj där alla har sin egen sorg efter den man förlorat kan det ibland vara svårt att dela sina känslor med varandra. Det kan bli så att man drar sig undan och inte talar så mycket om vad som hänt. Det är synd, för sorg och saknad är naturligt och bra att kunna tala om.  Så försök att inte dra dig undan utan vänd dig till närstående som du känner kan lyssna och stödja dig.
En annan viktig sak är att du försöker leva ditt liv som du brukar. Att göra de saker som är vanlig rutin är också stödjande i den här situationen. Att gå till skolan är viktigt och nu på sommarlovet göra det som du annars skulle gjort.
Om du har frågor kring din mammas sjukdom som du inte fått svar på är det bra om sjukvården kan ge dig ett samtal för det. Det är faktiskt vanligt att man kan få skuldkänslor när man förlorat någon som stått en nära, fastän det inte funnits något man kunnat göra. Därför kan det vara bra att få sjukdomen förklarad och få möjlighet att ställa frågor.
Att du nu har svårt att tänka positivt och inte vet vad du ska göra är inte underligt. Det kan kännas både overkligt, konstigt och kaotiskt. Om det efter en tid ännu känns så här  kan det vara bra att också tala med någon professionell om hur du mår. Eftersom det är sommar kan det vara svårt att nå skolkurator. Då kan du vända dig till ungdomsmottagningen. Du kan också ringa till eller chatta med Bris.
Och du kan komma att känna att din mamma  finns  kvar hos dig som en värme, en närvaro, ett stöd av och till under ditt liv.