Hur ska det gå i sommar?
Hej! Jag har två frågor till er. Jag har haft kontakt med bup gick dit max två till tre gånger eftersom jag har tvångshandlingar, självmords planer, gått igenom svåra saker, mycket ångest, depression och ja det är nästan omöjligt att samanfatt allt i ett mejl. Men jag blev väldigt snabbt skickad en annan stans för vi bestämde att ta i tu med mina tvångshandlingar först och sen ska jag komma tillbaka till bup efter det och då tar vi itu med nästa steg. Det var ju väldigt svårt för mig att bara strunta först i hur jag mår och speciellt när jag blev akut skickad till bup eftersom en skol kurator blev väldigt orolig om att jag ville ta mitt liv ganska gående. Men tvångshandlingarna är ju somsgat en stor del i mitt mående.. Men min fråga är nu, under sommarlovet hur ska jag klara mig? Jag mår så ftuktanvsärt dåligt, och har så mycket ångest och känslan att vilja försvinna blir bara mer och mer för varje dag som går. Jag är osäker om jag fortsätter att må såhär dåligt om jag ens kommer finnas kvar innan sommaren är slut. Mina hopp ligger på 0, de pendlar väldigt ofta då jag kan vara så himla taggad på att bli frisk, må bra, och hopp om min framtid. Men det får mig också att tänka på om jag är bipolär då jag kan vara nere på botten och andra dagar vara så taggad och har sjuka tankar om förändring om mig själv och mitt liv, såna tankar som är omöjliga att slå in. Men det här med mina hopp, hur ska någon annan få mig att må bra? Folk säger terapi men hur ska det hjälpa? Jag har både djupa ärr i min själ och även synliga och det kommer alltid finnas där. Dom svåra grejerna jag gått igenom pågrund av min familj och att jag aldrig kunnat välja mitt egna liv, att känt mig så ensam redan sen liten och ja somsagt omöjligt att förklara allt, med det jag menar är att mitt hjärta är brutet och kommer aldirg kunna bli helt igen.
Min andra fårga är hur jag ska göra med mitt ätande? Det känns som att det bara finns en ätstörning som är väldigt riskabel alltså att man blir väldigt smal. Men i mitt fal tröst äter jag. Jag MÅSTE äta för att bli glad och må bra, det är verkligen som en medicin. Och jag har hållt på med detta väldigt länge nu, det märks även på min vikt. Sen får jag ju jätte mycket ångest över min kropp och hur onyttig jag är, kan få diabetes mina tänder drabbas och ja min hälsa. Och det jag äter är bara söt saker, kan smälla i mig en hel chips påse på en dag även fast jag är mätt och börjar må illa, jag äter bara för att få något annat att tänka på. Sen när jag väl bestämmer mig för att börja träna och ha som söt förbud i någon månad så blir jag så sjukt nere. Jag kan hålla det max i en dag för jag vill ju inte må ännu dåligare än vad jag mår. Jag bara äter, sen är det väll halvt halvt för det gör ju så jag fortfarande mår ännu sämre men även så att jag mår bra av det. Är rädd hur det kommer att sluta, går inte på någon träning heller bara sitter hemma och äter.
jätte ledsen

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket klokt av dig att skriva när du känner dig orolig för hur du ska må i sommar. Du kämpar med svåra saker och att bli ivägskickad till annan hjälp efter några gånger brukar kännas svårt även om det ändå kan vara det bästa. Sådana övergångar skapar lätt oro. Nu står du inför ännu en övergång när termin övergår i sommarlov.
Att ditt hopp och mående pendlar är inte konstigt, det behöver inte betyda att du är bipolär men jag tycker att det är viktigt att du pratar med den behandlare du träffar om hur det känns inför sommaren. Att ha en tydlig planering hjälper mot ångest och oro och hjälper till att ta ett steg i taget, vilket är nödvändigt när man kämpar med svåra saker. Att ditt hjärta känns trasigt är en stark beskrivning av hur det känns när man kämpar och inte riktigt vet hur man ska orka och vad som ska hjälpa. Men hjärtan har en förunderlig läkeförmåga. Ärren kommer att finnas där men kommer med tid och nya positiva erfarenheter i livet bli mindre smärtsamma.
Att så kallat tröstäta är vanligt och många kan känna igen sig i att det blir ett sätt att försöka stå ut med ångest, men som i sig kan öka otillfredsställelse. Att äta regelbundet är ett sätt att minska risken för att överäta. Men det kan också vara så att man behöver hitta sätt att vara snäll mot sig själv för att minska behovet av snabb ångestlindring. Annan distraktion än att äta kan du också fundera över. Att vara tillsammans med andra brukar kunna kännas hjälpsamt. Finns någon i din närhet som du kan prata om detta med och som du kan göra gemensamma planer med?
Vi lever i en tid med väldigt höga krav på unga människor. Det känns viktigt att mina råd inte bara blir ytterligare något som du ska försöka lyckas med. För i det långa loppet är det kanske oviktigt hur du ätit den här perioden. Kanske ska du fokusera på att hitta relationer du trivs i (chatta på Tjejzonen, gå med i någon grupp på en fritidsgård eller vad som nu kan passa dig) och på så sätt gå mot ett bättre mående.