Vill bara ligga hemma och gråta
Dem senaste dagarna har jag mått väldigt dåligt. Jag har haft svårt att sova på nätterna, då jag har gråtit mycket och haft många tankar i mitt huvud. Jag har varit väldigt nedstämd både i skolan och hemma och blir även väldigt lätt arg på allt och alla. Jag känner mig onödig, jobbig, ful och att jag inte räcker till. Jag har börjat tvivla på många i min närhet, då jag känner att dom ändå inte gillar mig.
Jag vet inte vad det beror på, om det bara är PMS, eller att min morfar för ett tag sen gick bort. Jag har ingen aning. Just nu har jag svårt att fokusera och vill bara ligga hemma och gråta varje dag.
Skulle varit skönt om jag fick hjälp, tack
Anonym tjej

BUP svarar:
Hej!
Om det är PMS borde du snart må bättre. Men om det inte är så är det viktigt att förstå mer om varför du mår så här. Din morfar gick bort för en tid sedan. Det kan vara en anledning. Och också att din mamma kanske är upptagen av detta och inte känns lika tillgänglig för dig just nu. När någon gått bort påverkas ju alla i familjen även vuxna.
Kan du tala med dina föräldrar om hur du känner dig? Om det inte känns möjligt finns det någon annan närstående du kan tala med?
Om du fortsätter att må så här kan det också vara bra att vända sig till någon annan. Skolkurator är kanske svår att nå nu under sommaren men du kan vända dig till ungdomsmottagningen eller chatta med tjejzonen där det också finns möjlighet till telefonkontakt eller chat.