Har världens humörsvängningar
Hej!
jag har ett problem som förstör mig långsamt. Jag har världens humör svängningar. Vissa dagar kan jag inte ens gå utanför dörren. Jag sitter inne super deppig och kollar på tv. Sen vissa dagar är jag så sjuukt glad att jag fattar inte varför jag varit så ledsen. Sen vissa dagar pendlar jag mellan dessa två brutalt mycket vilket gör att jag sover oroligt, magont, mår illa och liknande. Jag vet att folk har dåliga och bra dagar men mina är tre gånger värre. Förra året var det så dåligt att jag hade svåra självmordstankar, panikanfall, fick blackouts, svår prestationsångest. Jag har även väldigt svårt med att folk rör vid mig. Pågrund av det har jag problem med ångest. Jag har läst en del om asperger och bipolär men tänker absolut inte ge mig själv en diagnos. Vad tror du detta är? Bör jag söka hjälp?
A

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag svarar direkt - ja jag tycker att du ska söka hjälp. Inte i första hand för att du ska få en diagnos utan för att du har det jättejobbigt och behöver hjälp med det.
Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar om hur du mår så att de och du tillsammans kan söka hjälp. Jag länkar några artiklar till ditt brev där det beskrivs hur en kontakt på BUP går till.
Du kan också ringa själv, men om det är möjligt är det bra att dina föräldrar är med från början.