Ibland känns allt overkligt
Hej
Ibland känns det som att allt är overkligt. Det känns som att jag inte finns och att allting skulle kunna sluta existera vilken sekund som helst. Det känns som att om jag skulle sträcka ut handen och nudda något skulle det bara försvinna. Idag gick jag genom korridoren i skolan och var helt övertygad om att allt det som jag såg och kände egentligen inte existerade. Då låste jag in mig på toaletten och bara satt där och stirrade jättelänge.
Just nu vet jag ju att allt är verkligt, men då kan jag verkligen inte övertyga mig själv att det verkligen är det. Det är liksom inte som att om jag bara skulle sluta tänka på det så skulle det försvinna, det går verkligen inte att ignorera den här känslan.
Jag har känt så här förut men då höll det bara på max några minuter. Men nu har jag fått det oftare och det kan hålla på i flera timmar.
Jag har socialfobi och får panikattacker ibland, men det här känns inte som en panikattack. Under en panikattack kan det ibland kännas overkligt, men inte alls på det här sättet. Nu kände jag ingenting överhuvudtaget och det var jätteobehagligt.
Vad kan detta bero på? Har försökt googla lite men det står bara att det kan bli så om man tagit droger, vilket jag inte har. Ibland känns det som att jag håller på att bli galen eller nåt.
T

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att det känns obehagligt och att du blir rädd, men du behöver inte vara rädd för att du håller på att bli galen.
Det låter mer som det är ett tillstånd av stress, spänning eller stark oro som får dig att känna så här. Du säger  att du har en del panikkänslor och fobi för sociala situationer och stark oro eller ångest kan yttra sig också på sådana sätt som du beskriver.
Men det skulle kunna vara till hjälp för dig att få tala med någon  mer om detta. Du skulle då bättre kunna se vad som väcker din oro och vad du kan göra så det blir bättre.
Du kan tala med skolkurator eller vända dig till vårdcentralen som har första linjens barn och ungdomspsykiatri (då måste dina föräldrar vara med). Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen.
På Snorkel finns en hel del bra tips och appar som kan vara hjälpsamma för dig. Värt att kolla in tycker jag.
Lycka till!