Min mamma har ALS
Hej! Jag har sedan mina föräldrars skilsmässa i 6an varit ganska förstörd av olika anledningar. Dels för ett ganska abrupt slut med splittranden inom familjen och vänner, och mitt i en hetsig period som tonåring med allt vad det innebär. Jag växte upp i en familj där min pappa har MS och sedan mina föräldrar skilde sig har ansvaret för honom alltid legat ganska hårt på mig och mina syskon - men då mina syskon flyttade hemifrån ungefär vid samma tid som skilsmässan blev jag den som tog mycket i ung ålder, med förvirring kring vad som hänt, förvirring för vilka känslor som var mina egna och vilka som var min pappas eller mammas, många flyttlass och osäkerhet kring min familj och relationer.
Nu är jag 21 år gammal och fick för ett år sedan veta att den enda trygga punkten i mitt liv - min mamma - har ALS som börjat med hennes tal och nu kan hon inte prata. Inga ord kommer men hon försöker så hårt.
Jag började vara nedstämd, & jag kan på senare år säga typ deprimerad, när jag gick i 7an och jag önskar att jag pratat med någon då för då kanske det skulle hjälpt mig i framtiden, men tyvärr så skjuter man ju på det. Nu är jag 21 år gammal och sedan diagnosen mamma fick har mitt liv varit ännu mer deprimerat och mina känslor mer okontrollerade. Allting har blivit jobbigt och jag tror att alla mina känslor från ung ålder tills nu har blandats ihop till en enda röra.Jag kan inte prata med någon mer än mina kompisar ibland, men jag kommer aldrig någon vart med dem känns det som. För det är inte heller deras uppgift att ta även fast de kanske gärna vill.
Jag vet inte om jag kan jobba på detta själv men jag försöker - har ni några tips på verktyg för mig själv att bearbeta/acceptera? Samt har ni någon slags chatt/mail man kan använda sig av då jag inte vågar sitta öga mot öga till någon och berätta allt jag sett eller tänker på? // ostabil person som försöker vara stabil
Stabilaren

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad hårt drabbad du och din familj blivit! Jag tror det är väldigt svårt även för en stabil person att känna sig stabil när ens mor drabbas av en så allvarlig och livshotande sjukdom som ALS. Jag tror att många då känner ett kaos av känslor och stor nedstämdhet som du gör.
Du beskriver ditt liv som tidvis rätt kaotiskt och rörigt även tidigare och att då förlora sin fasta punkt blir extra svårt. Du beskriver att din mamma inte längre kan prata. Inga ord kommer fast hon försöker. Det får mig att tro att ni två pratat med varandra och jag hoppas att du ändå fortfarande på andra sätt kan kommunicera med henne. Kanske kan du också prata med dina syskon om hur du/ni känner er i denna situation?
Jag undrar vad det är som får dig att tro att du inte skulle kunna prata med någon om dig själv och hur du känner – öga mot öga? Kanske är du inte van att prata och söka hjälp och stöd för dig själv? Kanske är du inte van att berätta om dina känslor för någon annan? Kanske är du rädd att bli ”instabil” för någon annan, att dina känslor tar överhanden? Det kan bli så och då är det bra att det finns någon där som lyssnar och liksom tar hand om alla känslor. Jag hoppas att du vågar pröva.
Du skulle kunna söka hjälp på en vårdcentral eller en ungdomsmottagning. Om du gör det kan du berätta om din rädsla för att ta en sådan kontakt och då kan du få uppmuntrande svar, för du är inte ensam om denna rädsla att söka hjälp. Annars kan du ta kontakt och chatta på Tjejzonen. Naturligtvis kan du även jobba med allt detta själv och det gör du genom att reflektera över ditt liv som du gör och visar i ditt brev till oss.
Lycka till i en svår tid för dig.