Min pappa mår inte bra
Hej,min pappa leder av scritzofeni och psykos, juste nu mår han inte bra och han börjar vända sig emot min mamma O börjar släppa hintar och tycker synd om min mamma för ibland oxå kan han vara läskig inte på ett aggressivt sätt utan på ett konstigt som ex ibland kan han börja skratta utan anledning och inte prata med någon. Vad ska jag göra?
JKT

BUP svarar:
Hej!
Bra att du lyssnar till dina egna behov och förstår att hur ni har det är mycket tufft. När en förälder lider av psykisk sjukdom påverkas ju alla i en familj.
Schizofreni eller psykossjukdom kan påverka livet mycket och bli väldigt påtagligt i sämre perioder. Då är det extra viktigt att det finns bra stöd runt omkring. Både för din pappa (psykiatrin, vänner, andra vuxna) och för er andra i familjen.
Jag tycker att du ska prata med din mamma om hur du upplever din pappa just nu. Säg att du oroar dig för hur han är mot er och att du tycker att han är läskig när han är konstig.
Kanske behöver din mamma prata med honom eller hans läkare om hur han ska ta sig igenom den här tuffare perioden. Som barn är det ju viktigt att du får stöd av dina föräldrar och om din pappa är sjuk så behöver din mamma vara den som tar ansvaret. Om det blir svåra situationer så kan hon i sin tur få mer stöd som förälder genom t ex socialtjänsten.
Det finns också bra grupper för anhöriga till personer med psykisk sjukdom, alltså både till dig som har en förälder som är sjuk och till din mamma. Många tycker att det är mycket hjälpsamt och skönt att träffa andra som är i en liknande situation. Det kan också kännas bra att lära sig mer om sjukdomen.
Det är viktigt att du inte är ensam med att känna dig orolig och rädd.
Du kan också vända dig till socialtjänsten på egen hand (Koll på soc är deras hemsida) eller gå och prata med någon på en ungdomsmottagning. Det kan du göra helt på egen hand och för din egen skull.
Du kan också ringa och prata med en kurator på Bris om du vill ha mer stöd anonymt kring hur du har det och vilken hjälp som kunde vara bra, eller bara prata.
Hur du mår och känner hemma är grundläggande och inget som du bara ska försöka stå ut i. Det är för svåra saker för att klara helt på egen hand.