Gråter varje dag
Jag gråter varje dag. Ja skär mig hela tiden. Ja behöver hjälp. Vet inte vad ja ska göra vill inte säga till mina föräldrar eller min syster, att ja mår dåligt. Är de normalt ja har skurit mig sen ja va 12 och ja e 14. Jag hatar mig själv och orkar inte leva ja vill bara hoppa framför ett tåg.
Tilda

BUP svarar:
Hej!
Du uttrycker en djup förtvivlan i ditt korta mejl. Det är i alla fall jättebra att du själv inser att du i det här läget behöver hjälp. För det behöver du, utan tvekan.
Jag vet inte vad som har hänt i ditt liv, hur dina familjeförhållanden ser ut och varför du inte känner att du skulle kunna tala med dina föräldrar eller din syster. Jag vet också att barn brukar ha anledning till att inte känna förtroende för sina närmaste i familjen.
Men å andra sidan vet jag vet också av erfarenhet att barn ibland underskattar hur mycket förståelse och stöd de skulle kunna få hemma. Tänk efter en gång till om det kan vara möjligt att berätta för dem där hemma hur dåligt du mår.
Om du kommer fram till: - "nää, det går absolut inte" har jag flera förslag.
Du kan gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun. De känner väl till ungdomars olika problem, också sådana som gäller konflikter hemma eller andra typer av svårigheter. De möter och hjälper ungdomar som har självskadebeteende och de informerar inte föräldrarna.
Du kan vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan som ett första steg. Ni kan resonera om vad som skulle kunna vara bäst i ditt fall.
Det är även möjligt att du själv ringer till den BUP-mottagning du tillhör, utifrån din bostad (adresserna hittar du på vår hemsida). Där kan du säga att du skadar dig själv och har självmordstankar och att du först vill komma själv. Men då måste du räkna med att de tar upp hur hjälpen till dig kan utformas på ett sådant sätt att det blir bättre i din relation till dina föräldrar.
Jag bifogar här också en lista på chattsidor på nätet där du kan chatta eller prata med någon om du vill vara anonym.
Det viktigaste är att du inte fortsätter på det sättet som du gör. För att svara rakt på din fråga: nej, det är inte normalt att skära sig, att skada sin kropp. Det kan i bästa fall ge en tillfällig lättnad men löser ingenting utan bara leder till att problemen hopar sig.
Det är inte heller normalt att ofta tänka på självmord. Det gör man om man är jätteledsen och man inte tror att man kan få slut på sitt lidande. Men tro mig - det går!
Ditt liv är värdefullt, du är ung. Hur hopplöst det än känns idag kan det bli bra i ditt liv. Men det förutsätter att du nu aktivt söker hjälp och att du inte är ensam med dina problem.
Det behövs för att du ska kunna sluta med självskadebeteendet som du nu har hållit på med alldeles för länge.
Det behövs för att du lär dig ny strategi för att få rätsida på dina relationer hemma och få ordning på din tillvaro.
Det finns många barn och ungdomar som haft det jobbigt, men sökt och fått bra hjälp. Det kommer du också att få! Börja med något av de förslag jag har skrivit här.
Läs gärna också den information som du hittar i de bifogade länkarna här nedan