Har jag en ätstörning fast jag inte är smal?
Hej.
Jag är inte smal. Jag har alltid ogillat min kropp. 2014 så bestämde jag mig för att inte äta på en dag. Efter det så fortsatte samma mönster. Jag undvek att äta så ofta jag kunde och gick som högst x tid utan mat. Efter ett tag klarade min kropp inte av det längre och jag kunde få kräkreflexer efter en dag utan mat, även fast det inte fanns något i min mage att kräkas upp. Jag började äta relativt okej efter det.
Jag har alltid velat sluta äta igen, och nu har jag verkligen kommit igång med det igen. Jag har börjat träna så ofta jag kan. Jag räknar kalorier och försöker ligga under x per dag. När min mamma undrar om jag äter ordentligt så tar jag mat och slänger den sen i soporna, men får det att se ut som att jag åt. Jag äter bara lite frukt på dagarna, men helst äter jag inte alls. Men för att klara det igen så måste jag trappa ner lite först. Men som sagt, jag är inte smal. Jag är bra på att ljuga så ingen vet att jag gör det här, inte ens min psykolog. Om jag berättade för någon så skulle jag inte kunna fortsätta.
Min fråga är egentligen, har jag en ätstörning även fast jag inte är smal och fin?
~~

BUP svarar:
Hej!
Ja, det låter onekligen som att du har en ätstörning. Ätstörningar syns inte alltid på utsidan och handlar mycket om tankar och känslor kring kropp, utseende och mat. Ätstörningar är jobbiga och ska tas på allvar.
Många som drabbats av ätstörningar skulle känna igen sig i det du skriver om. De plågsamma tankarna om ens kropp, lögnerna, förståelsen för att det man håller på med inte är sunt och rädslan för hur det blir om man berättar om det. Allt det där känner vi som arbetar med ungdomar till och är vana att prata om.
Du skriver att du träffar en psykolog och jag tycker att du ska ta upp detta med hen. Du behöver få hjälp med dina negativa tankar om din kropp och att hitta andra sätt än att utsätta dig för restriktivt och skadligt ätande. Att äta för lite påverkar hela ens vardag och det är viktigt att din psykolog får hela bilden så att den hjälp du får faktiskt blir hjälpsam för dig.
Att skriva hit och berätta om din oro var ett bra steg på vägen mot att få fortsatt hjälp.
Ge dig inte in i denna negativa spiral av svält igen, utan ta hjälp nu!