Min pappa är alkoholist
Hej! Min pappa är alkoholist, och inte nog med att man vart orolig sen man vart liten med om han skulle överleva eller inte. Alla gånger han åkte in och ut på sjukhuset. Den gången jag skulle ringa och säga godnatt till honom då ambulansen svarade. Alla minnen man har när han vart påverkad som verkligem har tagit på mig absolut och framförallt när man var mindre och inte förstod varför. Men det här är det värsta av allt, det som jag aldirg trodde skulle hända har faktiskt hänt. Min pappa finns inte länge i mitt liv. Vi har inte haft kontakt på mer än två år nu kanske lite mindre. Och det är både hans val, och det är så himla jobbigt så jag inte ens har tid att tänka igenom det här men det är nog en liten del av mig som heller inte vill ha kontakt eftersom han svikit mig varje gång, blev trött på att ta emot samtal från vuxna för att de frågade om jag var okej varje gång jag hade varit hos pappa. Socialen la sig i och blev oroliga för mig. Allt som bara hade börjat lite växte och växte. Sen blev det så här. Pappa lämnade mig, vi har ingen kontakt alls. Och så klart det gör ont. Han var min pappa, precis som alla andras pappa. Jag var hos honom jätte ofta då mina förlädrar var skilda sen lång tid tillbaka. Men det som är jobbigast är att min pappa hade inte probelm med alkoholen när jag var liten han var verkligen som en helt vanlig pappa och personen som jag älskade mest i hela världen. Och nu finns han inte i mitt liv det kommer aldirg bli som förut det känns som han dött precis framför mina ögon. Jag är helt tom jag kommer aldrig kunna leva vidare, aldrig komma över det här. Jag vill bara dö så att jag slipper lida mer. Det är helt omöjligt att leva vidare utan min pappa. Jag är så chockad, för några år sen så satt jag i hans famn och allt var som vanligt och nu vill jag ta mitt liv. Det går inte att beskriva något sånt här i ord verkligen inte men jag hoppas att ni förstår mig ändå. Sen att dagarna går, jag väntar bara på att hans liv ska ta slut snart pågrund av alkoholen. Då är jag beredd på att ta mitt sista andetag också.
Fast i en mardröm

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver starka band till din pappa. Han är den du älskat allra mest. Och du beskriver de jobbiga minnena och den ständigt återkommande oron för hans hälsa på grund av alkoholen. Det verkar som både din pappa och socialtjänsten (liksom delvis du själv) har förstått hur svår denna oro har varit för dig. Så svår att man bedömt det som bäst att du och din pappa inte träffas.
Men din oro för honom finns kvar. Din kärlek till honom likaså. Det verkar vara ett klokt beslut av er att du inte ska behöva utsättas för att se din pappa påverkad eller se honom åka ut och in på sjukhus. Det sliter för mycket på dig.
Men att inte alls träffa sin pappa sliter också. Det gör dig orolig därför att du inte vet hur han mår och att du tänker och undrar mycket över det. Det framgår inte av ditt brev om du hålls informerad om hans hälsa så att du kan ha en realistisk bild av hur det är. För det är något som skulle kunna hålla din oro inom rimliga gränser.
Kan du tillsammans med socialtjänsten diskutera möjliga sätt för dig att ändå ha någon form av kontakt med din pappa? En kontakt under kontrollerade omständigheter per telefon eller under ett kortare möte tillsammans med en annan person och där det är tryggt för dig. Det är också något som skulle kunna hjälpa dig.
En annan sak som är viktig är att du försöker att inte anklaga dig själv för situationen. Även om alkoholberoende kan vara mycket svårt att ta sig ur, är det ändå din pappa som har ansvaret för hur det blivit och hur det är.
Det skulle vara bra för dig att tala med någon om hur du mår i allt detta.
Socialtjänsten eller ungdomsmottagningen i din kommun kan vara bra att vända sig till.
Du kan också läsa mer på länken drugsmart.com, om missbruk och hur det kan vara som anhörig till den  som missbrukar.