Traumatisk barndom
Hej
Jag hade en ganska traumatisk barndom och ibland händer det att jag får typ "flashbacks". Finns det något sätt man kan få dom att sluta utan att behöva gå till BUP eller något sånt? För jag vill verkligen inte behöva prata om det med någon.

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du frågar oss. Du är medveten om att du har varit med om svåra händelser i ditt liv som har varit traumatiska för dig. Utan att veta om du har varit med om övergrepp av något slag (misshandel i hemmet eller någon annanstans, våld, krig, sexuellt tvång eller liknande) kan jag säga att det är vanligt att man återupplever händelserna i form av "flaschbacks".
Det finns effektiva metoder att bearbeta sådana traumatiska händelser för att få slut på de återkommande, påträngande minnena.
Men det förutsätter att man börjar tala om vad som har hänt.
Det är vanligt att man känner att det inte går att prata med någon om det som hänt, för att man kanske skäms, man kanske tar på sig en del av skulden, eller att det helt enkelt känns för svårt.
Men det är ändå den väg man måste gå.
Det kan underlätta om du först börjar med att anonymt chatta eller tala per telefon med någon. Jag rekommenderar att du går in på bris.se där du kan tala eller chatta anonymt eller på tjejzonen.se där du kan göra samma sak.
Vänta inte med att börja ta tag i dina svåra minnen. De stör dig, de plågar dig och det finns väldigt mycket bra hjälp att få mot sådana problem. Du kommer att se det själv.