Känner ofta ett behov att skada mig själv
Hej!
Jag är en 17 årig tjej och jag har fram och tillbaks mått relativt dåligt. När jag var 12 hände en sak som gjorde att jag kände mig väldigt deprimerad och jag försökte prata med min skolkurator men det gick inte alls. Enda sedan dess har dett gått i svalkar att jag mår dåligt och känner mig tom, som att inget spelar någon roll och att jag inte orkar bry mig om saker. Vissa perioder mår jag bättre men som sagt, det går fram och tillbaks ofta. Under perioderna som jag mår dåligt känner jag ofta ett behov av att skada mig själv, men detta har jag inte gjort på länge.
Det jag vill göra är att börja prata med någon för att se om det blir bättre. För mig är inte en vän eller familjen ett alternativ då jag inte märkt att det blivit bättre. Min fråga är då är detta något man kan göra på BUP? Kan jag ringa själv och boka en tid för att träffa en kurator?
A.L

BUP svarar:
Hej!
Klokt av dig att höra av dig när du känner att det finns saker du behöver prata om, att du mått dåligt länge och att det pendlar. Det är starkt av dig att stå emot att skada dig när impulsen kommer. Det är ett bra utgångsläge i kombination med att du får prata mer om hur du mår och hur du har det (kanske också om det jobbiga som hände när du var 12?) och kommer troligen göra det enklare.
Det låter som ett bra läge att ta kontakt med någon att prata med. Jag funderar om en ungdomsmottagning vore bra för dig? Där kan man få en samtalskontakt utifrån det du berättat om i ditt mail och den kan fortsätta även när du fyllt 18 år - om det skulle behövas (jag ser att du skrivit att du är 17 år men inte hur långt det är till du blir 18).
Du kan också ringa till den BUP-mottagning som finns där du bor (se en lista över alla mottagningar här på bup.se) för att höra om och hur de kan hjälpa till.
Känn dig inte avvisad om det är så att BUP hänvisar till något annat ställe. Jag skickar med lite information som jag bifogar kring hur vi på BUP tänker kring när man ska komma till BUP.
Och du - om det av någon anledning känns svårt att prata med personen du träffar (som det blev när du var 12 år) så säg det.
Då går det att hitta lösningar så att det ska bli bra för dig!