Superproblem med BUP och mina föräldrar
Jag är en 14-åring som har superproblem med Bup och mina föräldrar, jag fick kontakt med bup efter ett självmordsförsök och blev inlagd ett tag och sen började gå på samtal och fick medicin och så men plötsligt från ingenstans tycker mina föräldrar att det inte behövs längre, att jag inte behövde någon hjälp längre utan att jag bara ville ha uppmärksamhet och att jag skulle skärpa mig. Eftersom mina föräldrar inte ville vara delaktiga med bup längre sa dom på bup att det var omöjligt för mig att få behandling där om mina föräldrar inte är delaktiga. Vad fan ska jag göra??? Jag håller på att gå sönder, tänker bara på att jag vill dö och ingen bryr sig. Jag frågade om jag fick gå kvar på bup och få medicin utan att mina föräldrar är med, men det gick inte eftersom mina föräldrar inte slår mig eller utsätter mig för någon fysiskt fara/övergrepp. Har några kompisar som är äldre än mig och en av dom som nu är 19, sa att när hon var 17 ville hon dö varje dag men kunde inte berätta för sina föräldrar så hon väntade tills hon fyllt 18 för att söka hjälp då. Men jag kan inte vänta i 4 år!!!!!! Jag kan inte vänta 4 år för att få hjälp, det känns som att jag kommer ta livet av mig vilken dag som helst, jag har ca 250 tabletter som ligger gömda i en låda och bara väntar på mig. Jag får ingen hjälp när jag ber om det och det är snart försent för en liten del av mig vill fortfarande leva men snart så orkar jag inte mer...

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Till att börja med, gör dig av med dina tabletter! Det verkligen inte bra att ha dem liggande som en reservplan så lättillgängligt. Risken är att du gör med dem utan att riktigt tänka efter när du känner dig ledsen.
Nu till ditt egentliga problem. Vi på BUP upplever nog oftare det motsatta, att föräldrar önskar hjälp men att deras barn inte vill komma. Tråkigt att de inte förstår att du har det svårt eller tar dig på allvar. Det är lite svårt att förstå varför med tanke på att du en gång försökt att ta livet av dig.
Finns det någon vuxen som hjälpa dig med att "väcka" dem? Vilken vuxen litar du på och som skulle kunna prata med dem? Kan skolsyster eller kurator på skolan kunna vara en sådan eller någon släkting? Du kan förstås ringa din BUP-mottagning direkt och be om råd. Ytterligare en möjlighet är att ringa till socialtjänsten och be dem om hjälp. Information finns på ”Koll på soc.”.
En sak till; när det gäller att ta mediciner är det verkligen viktigt att föräldrar är med på det och tar hand om dem. Jag menar att du som samlat på dig ett lager tabletter bör verkligen inte ha hand om medicin som BUP skrivit ut. Det är alldeles för farligt.
Hoppas att du får hjälp att få dina föräldrar att lyssna, för jag är övertygad om att du behöver deras stöd ännu en tid.