Personlighetsförändring
kan det vara möjligt att vara 16 och ha "Depersonalization/Personlighetsförändring" och bör jag prata om någon om det?
Jag har känner igen mig i alla symptom lite väll mycket. Dum fråga igenkännlig bara orolig för mig och mina relationer
A.B

BUP svarar:
Hej A.B. och tack för brevet!
Tyvärr kan vi inte ställa diagnoser utifrån brev till brevlådan. Jag vet inte hur det är för dig men för många som börjar läsa på om psykiatriska tillstånd eller sjukdomar i största allmänhet, kan känna igen sig i det mesta. Läser man om hudcancer är det lätta att man blir rädd för varje liten prick på kroppen och undrar om det är cancer.
Jag tror att det kan bli likadant om man intresserar sig för beskrivningar av psyket. För det är precis det som diagnoser som ”Depersonalization” är, ett försök att beskriva en typ av mentala upplevelser. Problemet kan vara att man läser in för mycket av sig själv i beskrivning och att man känner igen sig allt för många diagnoser alltför mycket. Det som beskrivs i en diagnos är det upplevelser som inte behöver vara främmande för de flesta människor beroende på livssituation och omständigheter. Exempelvis är det vanligt att uppleva saker liknande depersonalisation vid feber, drogbruk eller trötthet.
Jag vet inte om det här gäller för dig men det är något jag funderat över: att söka svar på nätet blir ett försök att förstå sig själv bättre. Då är det lätt hänt att hamna på sidor som beskriver personlighet från ett psykiatriskt perspektiv. Då är det sällan en diagnos är det bästa svaret eftersom det är sjukdomstillstånd man försöker beskriva.  Men om det är så att du har påtagliga symptom som ställer till det för dig kan det vara idé att kolla upp det. Kanske att Vårdcentralen kan avgöra om du skall ha en remiss till BUP?
Den viktiga frågan i ditt brev, som du bara nämner i förbifarten tycker jag är, din oro för dina relationer. På vilket sätt oroar det dig? Vad kan du göra för att odla dina vänner och se till att ha det bra i din familj? När vi gör psykiatriska bedömningar är en av de viktigare saker vi undersöker hur livet ser ut och hur man klarar av det. För många med psykiskt lidande är inte huvudfrågan själva symptomen utan ”hur skall jag få mitt liv att fungera?”. Är det någon som reagerat på att du beter sig annorlunda eller konstigt? Om inte kanske det blir viktigare att satsa på relationerna än att försöka luska ut om du lider av personlighetsförändring. Det finns en risk att du missar viktigare saker i ditt liv om du är alltför upptagen med att grubbla över ditt mentala tillstånd.
Önskar dig det bästa!