Tar för mycket adhd-medicin
Hej! Jag är 15 år, snart 16 och jag har add. Jag tar 72mg concerta men jag tror att jag har blivit beroende. Jag överdosar nästan varje dag och brukar då ta 108mg ibland 126mg. Jag känner att jag bara vill ha mer och mer medecin oavsett hur mycket jag tar och jag känner mig som en missbrukare. Jag mår mycket dåligt över detta och jag undrarom det klassas som missbruk? Och kan man få annan behandling än medecin för jag vill verkligen inte känna såhär. Det får mig att må sämre än jag redan gör och det har lett till att jag blivit självmordsbenägen. Snälla hjälp mig!
mvh Hannah
Hannah lidö

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du frågar och att du själv känner en oro över detta. Det är förstås inte bra att du överdoserar. En överdosering kan leda till ett större beroende av medicinen. Och en doshöjning behöver göras i samråd med den läkare som skrivit ut medicinen.
Det är också viktigt att du om möjligt tar hjälp av dina föräldrar och att ni tillsammans talar med läkaren om detta - vad du hamnat i och vad du behöver.
Det kan vara så att medicinen inte riktigt hjälper dig, att du därför tar för mycket och att du kanske bör byta medicin. Många får pröva en annan sorts medicin om den första sorten inte ger den effekt man behöver.
Men det finns också andra sätt att hantera de svårigheter add kan innebära, vilka beror på vad just du behöver stöd med. Det finns t ex pedagogiska insatser eller yoga som kan vara till stöd både i skolan och hemma. Du kan få veta mer om detta av din läkare eller sjuksköterska och på ADHD- center.
Just nu låter det som du är inne i något svårt som du behöver hjälp att ta dig ur.