Hur går en DBT-grupp till?
Hur går det till om man går i en dbt grupp. Jag är lite orolig över att gå i en grupp o sitta med andra ungdommar i ett rum o prata. Men tänkte om jag kan få en förklaring om hur det går till

BUP svarar:
Hej!
BUP har olika typer av gruppbehandlingar och vi hör ofta om oro inför första grupptillfället. Det är klokt av dig att tänka att det kan hjälpa att veta lite mer om hur träffarna går till. Jag kan svara lite generellt, men jag tror också att det är bra att du frågar din DBT-behandlare som kan berätta mer ingående..
Behandlingen i dialektisk beteendeterapi (DBT) omfattar individualterapi, familjesamtal samt färdighetsträning i grupp. Antingen för ungdomar och föräldrar tillsammans eller för ungdomar respektive föräldrar och andra närstående i olika grupper. Kolla med din behandlare hur upplägget ska vara för dig.
I gruppen går man igenom olika teman i syfte att träna sina färdigheter - teman som är viktiga för behandlingen.
Färdighetsträningen innehåller fyra områden: medveten närvaro/mindfulness, att skapa goda relationer, att hantera känslor och att stå ut när det är svårt. Då arbetar man mycket utifrån att försöka acceptera nuet och att stå ut med svåra känslor, samtidigt som man arbetar med förändring för att få det bättre.
En viktig del i behandlingen är att kunna vara medvetet närvarande. Därför arbetar man med olika övningar som hjälper till att fokusera uppmärksamheten ”här och nu” så att det ska bli lättare att hantera plågsamma tankar och känslor.
Som sagt: de flesta känner sig oroliga inför att börja i en grupp. Därför finns gruppregler som hjälp - de går man igenom när man börjar.
Många upplever att det är bra att träffa andra som kämpar med liknande saker. Man bestämmer själv hur mycket man vill prata i gruppen till en början. Om det är något som känns obekvämt för dig så kan du ta upp det med din behandlare.