Känner mig i vägen
Hej jag är en person på 15 år. Jag har det ok hemma och inga vänner. Jag gillar inte att gå ut eftersom jag inte vill att någon ska se mig. I skolan så känns det som att jag blir dömd och jag känner mig i vägen. Efter att nära vänner har "svikit" mig så har jag extremt svårt att lita på människor. Det gör att jag "putar" bort människor. Sen åk 6 har jag tappat motivationen att göra något och jag känner mig inte ledsen längre utan bara tom. Jag skadar mig själv och har självmordstankar. Jag känner mig ensam, ivägen och oälskad. Och jag vill verkligen inte leva mer. Jag har gått till en psykolog och även kuratorn på skolan men jag har bara känt mig ivägen så jag slutade gå.  Mamma vill att jag ska söka hjälp igen men jag känner att mitt "promblem" inte är tillräckligt stort.
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Det är tydligt att du har det jobbigt just nu. Jag vet inte hur länge du har haft det svårt. Du skriver att du tidigare sökt hjälp men inte fått tillräcklig hjälp för att må bra. Fast tro mig, det är möjligt!
Det är jättebra att din mamma vet om hur besvärligt du har det. Jag tycker som hon, du (ni) måste söka hjälp igen även om din tidigare erfarenhet inte är den allra bästa. Att man hittar en bra kontakt med sin behandlare är inte givet, ibland "klickar" det inte, ibland uppstår missförstånd och det kan också kräva lite tid att bygga en behandlingsrelation.
Jag håller absolut inte med om att dina problem "inte är tillräckligt stora". Du mår dåligt, känner dig tom, känner ingen livsglädje, har ett självskadebeteende - vad tror du är "stora problem" om inte dessa?
Jag får ett intryck av att du kanske har en tendens att nedvärdera dig själv och då nedgraderar du även ditt lidande hur plågsamt det än är.
Ta dig nu på allvar! Ta dina problem på allvar! Om du kan, vore det utmärkt att tala med din mamma igen om att söka hjälp tillsammans på BUP. Jag tror att även din mamma (eller också pappa om han finns med i familjen) kan få råd på BUP hur de ska kunna hjälpa dig att må bättre och känna dig älskad. Det behöver alla människor känna, annars mår man inte bra.
Dessutom bifogar jag här några nätsidor där du kan chatta med någon. Det kan hjälpa dig på vägen att förstå dig bättre och kunna söka vidare lösning på problemen.
Ge dig en chans att upptäcka att du är en värdefull person. Den nedstämdhet du nu befinner dig i kan och ska brytas.
Förutom mina förslag ovan kom ihåg att det också finns en ungdomsmottagning i kommunen som du kan vända dig till.  Välj ett alternativ av dem jag har nämnt - ta steget mot att må bättre och få bättre självkänsla.