Är det normalt att må dåligt efter sexuella övergrepp?
är det normalt att må dåligt efter sexuella övergrepp? Även om det inte är våldtäkt? Jag har varit med om 3 övergrepp och jag har börjat må väldigt dåligt efter de även om jag aldrig blev våldtagen.  Dock så var det fortfarande mycket mer än bara tafs, vill inte gå in på alla detaljer men kan åtmistone berätta lite av det, de försökte våldta mig och hotade mig flera gånger och var innanför trosorna, kysste mig och ströp mig m.m.  Men de lyckades ju aldrig våldta mig så är jag löjlig och konstig som mår dåligt av det? Andra går ju igenom så mycket värre.
Emma

BUP svarar:
Hej!
Du är absolut inte löjlig eller konstig som mår dåligt efter att ha varit utsatt för sexuella övergrepp. Sexuella övergrepp innefattar inte bara våldtäkt utan handlar om att bli utsatt sexuellt mot sin vilja. Att du blivit hotad, strypt, tafsad på och varit i situationer när du varit rädd att bli våldtagen är sexuella övergrepp.
Övergrepp påverkar en och det är ju på ett sätt en sund reaktion på något svårt och fruktansvärt man varit med om. Reaktionen kan bli stark och man behöver prata om det man varit med om för att kunna hantera alla svåra känslor och tankar. Det ska man inte behöva försöka klara på egen hand.
Jag bifogar några texter med mer information om sexuella övergrepp. Du får fundera över vilket stöd du behöver och vill ha framöver. Att dela det som hänt, att inte bara bära runt på det själv, brukar vara ett viktigt steg. Det har du gjort genom att höra av dig hit.
Jag vet inte om du berättat för någon mer, om det är nästa steg att prata med någon närstående du litar på eller om du vill prata med en kurator som har tystnadsplikt på en ungdomsmottagning för att få hjälp med hur du mår efter övergreppen.
Du är inte ensam om att gå igenom det du gör just nu, och det finns stöd att få i allt det svåra.