Borde jag berätta för mina föräldrar
Jag är 13 år och har en depression. mina föräldrar vet inte om det. (Jag fick veta det genom att min kompis mamma är någon "depressionexpert" eller något kommer inte riktigt ihåg. Och så gjorde jag flera test o så visade det sig att jag hade en depression). Anledningen till att mina föräldrar inte vet är för att dom har aldrig funnits för mig och jag har ingen relation till någon av mina föräldrar. Jag har haft en väldigt tufft uppväxt.  Jag har mest bott hos min kompis o hennes familj. Jag känner inte att jag behöver någon hjälp med min depression, o därför har jag valt att inte säga något. Och för att dom aldrig funnits för mig o tror inte att dom skulle bry sig. Min fråga är om ni tycker att jag borde berätta för Mina föräldrar ändå? Chansen är stor att dom inte bryr sig och jag blir ennu mer ledsen.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du ska berätta för dina föräldrar. Men du kanske först ska tala med någon annan. Du kan då få stöd i hur du ska tala med föräldrarna och stöd också ifall du faktiskt blir ledsen av samtalet med dem.
Ibland förstår inte föräldrar på det sätt man behöver. Det är smärtsamt och det kan vara lätt att tänka att det är ens eget fel, att man inte är värd bättre. Men så är det inte. Föräldrar, fast de är vuxna, kan ha egna svårigheter och brister. Det hör hemma hos dem inte hos dig.
Men det är svårt att se att de inte alltid fungerar så som man som barn behöver. Det kan vara en anledning till att känna sig nedstämd eller deprimerad.
Finns andra vuxna i din närhet som du kan vända dig till? I din kompis familj? Du säger att du inte behöver hjälp med din depression - men är det så?
Det låter som det skulle vara bra för dig att tala med någon. Du kan t ex vända dig till skolkuratorn.
Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen i din kommun utan att dina föräldrar behöver veta det.
Du kan även ringa till eller chatta till BRIS anonymt.