Har ingen att vända mig till
jag skadar mig själv varje dag o vill knappt ingenting längre ibland vill jag bara ge upp o försvinna och jag har absoult ingen att vända mig till vågar inte berätta för någon, är 15 år nu oxh har levt mitt liv som en berg o dal bana hela livet..
Ekkore

BUP svarar:
Hej!
Det känns en stor ensamhet och desperation i dina rader, även om du skriver kort. Ditt liv beskriver du som en bergochdalbana och det verkar som att du just nu befinner dig i "dalen". Ett litet hopp finns dock när du vet att det också kan gå uppåt.
Men det betyder inte att du bara passivt kan vänta på att denna uppåt-sväng inträffar av sig själv och tills dess lider du så som du uppenbarligen gör.  Dessutom skadar du dig själv, vilket är en helt fel väg att välja för den leder inte till någon lösning mer än en eventuell tillfällig lättnad av ångest.
Du säger att du inte vågar berätta för någon hur du har det. Har du gjort något försök tidigare? Det är du som känner dina föräldrar, det verkar som att du inte räknar med att de förstår dig. Ändå upprepar jag frågan: har du försökt?
Om du har gjort det men det inte blev bättre (eller kanske tvärtom) eller om du tycker att nää, det är absolut ingen idé, så vill jag återigen fråga: har du försökt att tala med skolkuratorn eller med skolsköterskan? De är till för att hjälpa ungdomarna som mår dåligt.
Jag vet ingenting om ditt liv, om dina omständigheter, hur det går för dig i skolan, eller varför du känner dig så ensam. Men jag vet att det jätteviktigt att du söker hjälp. Ingen ungdom ska vara ensam med sina bekymmer, svårigheter, problem.
Som sagt, elevvården i skolan är en möjlighet.
En annan att du samlar mod och går till ungdomsmottagningen i din hemkommun. De är vana vid att ta emot ungdomar med olika svårigheter i livet. Många går dit även med självskadebeteende.
Jag vill upprepa: sök hjälp. På nätet kan du också kontakta tjejzonen.se och börja med att chatta med någon. Det kan du göra anonymt.
Shedo.se är också ett nätsida där man kan få hjälp anonymt. Stanna inte i din egen ensamhetsbubbla nu! Öppna dörren till dig själv, lite på glänt. Det kan vara ett första steg för att hitta nästa och nästnästa - alltså vägen framåt.