Är problemen tillräckligt stora för att söka hjälp?
Hej! Jag är en person på 17 år som har det bra ställt med familj och vänner, jag vet att jag är älskad och omtyckt, men ändå känner jag mig liksom ensam. Eller det går verkligen i perioder. Ibland gråter jag varje natt helt utan någon anledning och vill bara dö. Inget speciellt har hänt då men jag känner mig bara helt tom, äcklig och värdelös. Inget kan få mig på bättre humör och det ända jag tänker på är hur jag inte vill leva. Men bara någon dag efter är jag på ett sjukt bra humör och känner att jag liksom är bäst i hela världen, helt tvärtemot som jag var förut och får för mig att skapa saker och träffa vänner och bara vara väldigt social. Jag pluggar, bryr mig om hur jag ser ut, tränar och äter nyttigt. Men bara ett litet tag senare vänder det här på sig och jag mår dåligt igen, det är som en ond cirkel. Jag vill prata med någon men känns som att mina "problem" inte alls är lika stora som alla andras. Eftersom att jag också alltid låtsas vara glad känns det som att mina vänner också skulle tro att jag endast gör det för att söka uppmärksamhet. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra men vill inte falla ner i dom här perioderna längre. Så snälla hjälp mig.
Tessant

BUP svarar:
Hej!
Att du känner dig osäker på om din nedstämdhet och känsla av tomhet är ett tillräckligt stort problem för att söka hjälp kan bero på att de här känslorna är svåra att förstå både för dig själv och för dina jämnåriga. Att det kanske inte är helt lätt att se en tydlig orsak, särskilt när du verkar må så bra i perioder.
Men det betyder inte att problemen är för små för att tas på allvar.
Jag tycker också att du ska vända dig till någon som du kan tala med om detta så du bättre kan förstå det och hitta sätt att hantera det. Du kan  där också få möjlighet att få hjälp att se hur stora dina svårigheter är.
Du kan vända dig till första linjens barn- och ungdomspsykiatri genom Vårdcentralen eller ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!