Fått depressionsdiagnos
Hej, jag är 16 och har gått till bup och fått diagnosen depression men jag har nu slutat gå dit för jag sa till den jag pratade med att jag mådde bättre när sanningen är att jag fortfarande mår lika dåligt. Jag sa så för att jag inte orkade gå längre för det hjälpte inte och jag orkade inte sitta där och slösa min energi (blir lätt trött av sociala situationer). Jag har varit deprimerad väldigt länge, verkar som större delen av mitt liv när jag kollar tillbaka. Grejen är att jag vill få hjälp, jag vill må bättre! Jag har också en ätstörning som jag inte berättat för någon som jag vill få hjälp med.
Min fråga är: Om jag börjar gå till bup igen hur  kommer behandligen se ut, tidigare har jag bara pratat med en kurator och gjort en utredning av anledningen till min depression men vi hittade ingen. Kommer jag få medicin? Kommer den göra så jag går upp i vikt?  (är fullt normalviktig och skulle inte klara av mentalt att gå upp i vikt för jag försöker verkligen ha en bra relation till mat och äta ordentligt och inte kräkas upp den)
Om jag inte går till bup vart kan jag annars vända mig o.s.v
Skulle vara så tacksam för svar,
Eifos

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att svara på din fråga om hur behandlingen kommer att se ut och om du kommer att få medicin. Det är frågor du måste ställa till den du träffar på BUP och sådant ni behöver diskutera om tillsammans.
Det beror på hur dina svårigheter ser ut och också hur du själv vill göra. Om eventuell medicinering kan ge viktuppgång är något du får diskutera med den läkare du träffar.
Det verkar som din hittillsvarande kontakt på BUP har varit en bedömning och att en behandling inte har hunnit påbörjas. Kanske är det därför du ännu inte märkt av någon förbättring? När man går i behandling kan det också ta litet tid innan man ser resultat.
Du säger också att du har en ätstörning som du inte berättat om och som du vill ha hjälp med. För att kunna få hjälp måste du berätta om den och inte gömma undan dina svårigheter.
Om du inte går till BUP igen kan du vända dig till vårdcentralen eller till ungdomsmottagningen.
Lycka till.