Har en rätt så taskig hemsituation
Hej!
Jag kom till er på Bup när jag var 12 år gammal för att jag hade väldigt jobbiga tankar om att vilja dö och så vidare. De flesta var mest "tänk om jag vill det" och ni gjorde bedömningen att det inte var så allvarligt. Nu är jag 17 år gammal och har mått väldigt dåligt periodvis. Jag har en rätt så taskig hemsituation med två sjukskrivna, psykiskt sjuka föräldrar och det är rent allmänt rätt så kämpigt. De senaste två åren har jag från och till fått komma till två olika psykologer på UMO. Dit går jag forfarande trots att det egentligen är tänkt att man bara ska gå 10 gånger men psykologen tyckte att det var okej om jag gick fler och har sagt att jag får fortsätta om vi tar en paus ibland så att hans chef hålls nöjd typ. Nu i sommar ska vi ta en paus vilket jag sa var okej bara för att jag i princip inte kan säga nej (pga reglerna och så) och för att jag gärna vill tro att jag kan klara mig. Jag har fått jättebra hjälp där men ändå så har jag ofta tankar om att vilja skada mig själv och den senaste tiden har det blivit riktigt illa till den grad då jag gjort lättare saker, typ rivit mig själv och varit väldigt nära att skära mig. Ibland har jag även självmordstankar men jag tror inte att någon anser att det är särskit allvarligt då jag är högpresterande och inte verkar falla "inom ramarna" för depression. Ibland mår jag ju rätt så bra vilket verkar få folk att säga åt mig att det är såhär livet ser ut, att det går upp och ner. De kanske har rätt men jag kan inte se en framtid där jag mår såhär och det verkar snart meningslöst att fortsätta kämpa. Jag antar att min fråga egentligen är om jag borde gå till er på Bup, vårdcentralen eller stanna hos min kontakt? Det är ju trots allt bara mindre än ett år kvar tills jag fyller 18 och tanken på att anförtro mig till någon ny är nästan lika jobbig som att känna som jag gör. Men bara nästan, för jag vill ju må bättre och jag orkar inte mer.
Vänliga hälsningar
Hanna

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Sommaruppehåll är ofta besvärliga – speciellt om man mår dåligt och verkligen behöver en fortsatt kontakt. Om uppehållet inte är självvalt är det lätt att man känner sig i underläge och övergiven. Samtidigt är det, som du skriver, också besvärligt att ersätta en kontakt man tycker är bra och hjälpande. Men jag tycker du ska försöka undersöka vilka möjligheter du har på sikt att få en mer stabil samtalskontakt som inte har olika uppehåll till och från av administrativa skäl.
På många orter har man olika grupper för barn/ungdomar som har psykiskt sjuka föräldrar. Det brukar vara väldigt bra att träffa och prata med andra som känner igen hemsituationen med allt ansvar det innebär att hjälpa och förstå föräldrar som inte alltid fungerar optimalt. Du kan titta på hemsidan Kuling och se om det finns några stödgrupper där du bor.
Du skulle också kunna ta kontakt med socialförvaltningen där du bor och höra med dem vilken hjälp du skulle kunna få. Kanske har dina föräldrar redan en kontakt? Du kan hitta kontaktuppgifter på Koll På Soc.
Jag tror inte du ska gå till BUP, eftersom du uppger att du är 17 år och den kontakten måste upphöra när du fyller 18 år. Det blir lite kort. Dina föräldrar har kanske kontakt med vuxenpsykiatrin och en möjlighet är också att du tar kontakt med dem och hör om de på ett eller annat sätt kan hjälpa dig med en samtalskontakt.
Slutligen kanske du ändå kan ta upp med din behandlare på UMO att du egentligen inte vill ha något uppehåll. Du skriver att du sa det var okey. Jag tänker att oavsett hur deras ”regler” ser ut är det viktigt att du berättar för dem vad du själv vill och önskar. Det är ändå dina behov som ska vara avgörande om du får hjälp eller inte. Så kanske du ändå kan ta upp frågan igen och berätta att du mår dåligt och ändå vill ha fortsatt kontakt under sommaren?
Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp för dig. Lycka till!