Nedstämd efter besked om glutenintolerans
Glutenintolerans
Fått veta att jag kanske har glutenintolerans vilket tär på mig. Sover dåligt efter beskedet och nedstämdhet känns det som. En framtid som känns väldigt socialt begränsad och krävande i olika situationer när hungern är framme. Kan bup hjälpa på något vis?
Olle

BUP svarar:
Hej!
Det kan först kännas omvälvande att tänka sig in i att ens kropp inte fungerar  så som man varit van vid och alltid har tagit för självklart. Men när man väl lärt sig hur man ska äta brukar det gå bra och inte vara något större problem.
Vinsten med att lägga om kosten vid glutenintolerans är ju att man börjar må mycket bättre. Och det är många som delar detta med dig.
Det är inte BUP du ska vända dig till i första hand. Vårdcentralen kommer att hjälpa dig med information, kostråd och med att svara på dina frågor. Om du efter att ha lagt om kosten känner dig deprimerad och socialt begränsad (vilket inte är så säkert att du gör) kan du vända dig till en psykolog på vårdcentralen. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Att ha glutenintolerans kan gå mycket bättre än du tror!