Bipolär, adhd eller något annat?
Hej!
Jag är en tjej på 14 år som tror att jag är bipolär eller har adhd. Jag har flera gånger tagit upp detta med min mamma men hon tror inte på mig och säger att det bara är en tonårs fas.
Jag förstår att det självklart kan vara så, men samtidigt så känns allt så fel.
Jag har en i släkten som tog livet av sig när han var tunt 30 pga att han var sjuk. Vi tror att han var bipolär. Jag vill inte att det ska gå så långt för mig.
Jag vet inte vad jag ska göra nu.
Kan jag komma in till närmaste bup med en kompis bara?
Tindra

BUP svarar:
Hej!
Du är klok när du ser att mamma kanske har rätt i att dina problem är just tonårsproblem. Samtidigt är det så att du har en stor oro som i sig måste bemötas-inte bara viftas bort.
Du skriver inget om vad det är som väcker tankar hos dig på bipolär eller annan psykisk sjukdom, förutom att ni i familjen tror att en släkting som begick självmord hade den. Som jag förstår är det bara en gissning. Men oavsett vad det var så väcker det oron hos dig ifall det kan vara något ärftligt.
Jag tycker att du ska följa din vilja att ta itu med oron - inte minst att ta reda på vad dina problem eller symtom kan hänga ihop med eller förklaras av.
Ett sätt är att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Du kan få en bedömning där, direkt hjälp eller (om de tycker att det behövs) får du där vidare hänvisning. De kontaktar inte föräldrarna.
En annan möjlighet är att du ringer till vårdcentralen som numera på många ställen har en mottagning för psykiska problem. Den så kallade första linjens psykiatri.
Ring och fråga hur det är på din vårdcentral och om du kan komma själv.
Du kan självklart också vända dig till BUP och säga att du först vill komma själv. BUP brukar åtminstone inledningsvis erbjuda samtal för tonåringar och sedan på plats diskutera ifall man behöver föräldrarnas medverkan och hur man gör det. Man ska inte gå bakom din rygg, man stämmer av tillvägagångssättet med dig.
Än en gång: jag vet inte vilka eventuella symtom du har, men oron i sig är ett problem som måste tas på allvar.
Hoppas något av mina förslag leder dig vidare på vägen att få förklaring och din oro slutar plåga dig.