Depression och könsdysfori
Jag har en fråga.
Kan jag som 15 år gammal få hjälp med min depression. Insomnia och min könsdysfori angående att jag är en transman? Utan att mina föräldrar behöver veta detta. Mina föräldrar är nämligen inte alls stöttande när det gäller min transsexualitet och jag vill inte att de ska bli arga på mig
Det finns inte mycket hopp till att de accepterar mig när man tänker på att jag kom ut till dem för 4 år sedan (när jag var 11)  och många gånger under tiden tills nu.
Jag vill därför veta hur och vad jag kan göra för att inte känna att jag vill slita av mig skinnet eller ta mitt liv varje dag tack i förhand :)
Wyrden

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du är i en tung situation som det är viktigt att du får stöd i. Att dina föräldrar haft svårt att acceptera dig är sorgligt och påverkar dig naturligtvis. Men det låter viktigt att du får hjälp i hur du mår, oavsett hur dina föräldrar är eller vad de förmår.
Du kan ta kontakt med BUP på egen hand och det låter viktigt om det är så att du har självmordstankar så gott som dagligen. På BUP gör vi alltid en bedömning om vikten av att föräldrar kopplas in utifrån vad ungdomen söker för, allvarlighetsgraden i hur man mår och lagstiftning om föräldrars rätt att veta (Föräldrabalken).
Vi vet att föräldrar kan ha svårt att vara stöttande föräldrar (du är inte ensam) och vi vet också att det kan vara viktigt att föräldrar vet om hur dåligt deras barn mår, så att de kan vara ett stöd i vardagen. De betyder inte att föräldrar behöver veta exakt vad deras barn pratar om på BUP,  men att de känner till planeringen och allvarlighetsgraden.
Vissa BUP-mottagningar är HBTQ-certifierade, vilket kan vara bra att känna till. Det betyder att behandlare på dessa mottagningar har ökad kunskap på transområdet.
Ett alternativ är att ta kontakt med en ungdomsmottagning. Dit kan man som ungdom alltid söka själv. Där kan man få hjälp med lindrigare depressioner och identitetsfrågor. De är kunniga på frågor som gäller sexualitet och kan vara stöttande. Behövs mer hjälp - t ex på BUP - kan de tipsa om var och hjälpa till med kontakt.
Hoppas att din rädsla för dina föräldrars reaktion inte hindrar dig från att ta mer stöd. Det finns bra stöd att få.