Hur ska jag berätta att jag inte vill leva?
Hur ska jag berätta för någon att jag inte vill leva längre? Och har läst "om de märks att någon mår dåligt ska man ta de på allvar" ingen tar mig på allvar. Har alla symtom för depression och har gjort test som säger att jag lider av svår depression (på en sida som handlade om depression.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du säger att ingen tar dig på allvar när du talar om din nedstämdhet.
Det är ingen tvekan om att du behöver tala med någon som kan förstå dina känslor och din situation. Som skolkurator eller ungdomsmottagningen.
Har du kunnat tala med dina föräldrar om hur du känner dig? Även om det inte är tillräckligt att tala med sina föräldrar, kan det vara bra att de känner till hur du mår så de får möjlighet att stödja dig och kanske hjälpa dig till en professionell kontakt.
Att du känt att inte bli tagen på allvar kan bero på olika saker. Ibland kan det vara svårt att berätta om sina svåra känslor så tydligt att andra riktigt förstår.
Och ibland kan andra bli så oroade över vad man berättar att de försöker hjälpa genom att förminska svårigheterna, vilket inte blir bra.
Dina jämnåriga kan ha svårt att förstå dig om de inte själva ännu känt något liknande.
Så vänd dig till någon som kan förstå dig, som skolkuratorn eller ungdomsmottagningen. Och försök tala med dina föräldrar.