Sprängs av ångest
Hej, jag vet inte riktigt hur jag ska börja men jag mår verkligen inte bra. Jag har mått väldigt dåligt till och från ungefär sen jag var 9 och ville ta mitt liv första gången. Det har dock blivit mycket värre nu igen och jag förstår ju att det har med tonåren och göra. Jag får ibland något som jag tror kan vara ångest och ibland kanske lite lindrig panikångest? Jag känner mig instängd, nästan som när man är nervös, jag kallsvettas och det känns som att jag vill fly från mig själv. Jag vet inte var jag ska ta vägen och jag får panik och vill bara slita upp min bröstkorg för att kunna andas. Jag skar mig för några år sedan och det har gått till och från. Jag vet inte om det är självskadebeteende men jag nyper mig så att jag får blåmärken eller slår mig själv eller klöser mig när jag känner mig otillräcklig och när dessa "attacker" kommer. Jag känner det jag tror kan vara ångest varje dag, det är allra värst på morgonen och det känns så meningslöst att gå upp för att ingenting känns kul.
Jag har gått igenom en hel del familjeproblem som INGEN vet om. Min mamma har blandannat försökt ta livet av sig två gånger och alkohol har funnits överallt och sådär. Mina kompisar bokstavligt talat lassar sina problem över mig för att jag alltid hjälper folk men det går snart inte att bära mig själv när jag ska bära alla andra! Jag känner nu att jag håller på att få nåt typ av sammanbrott så jag kan inte fortsätta skriva. Vad ska jag göra? Är det ångest/panikångest? Bör jag besöka umo eller bup eller vart ska jag vända mig? Jag tror att jag sprängs snart.
andas.

BUP svarar:
Hej!
Det är uppenbart att du har en stor inneboende kraft som du använder för att själv bära dina problem och dessutom vill du vara till hjälp och ställa upp för andra. Men det brukar inte hålla i längden, man förbrukar sin energi och det kan komma till uttryck i ångest och panikkänslor. Dessa i sin tur kan leda till självskadebeteende. För att mitt svar på din första fråga är ja, nypa och klösa sig är ett självskadebeteende. Det är alltså som så oftast också i ditt fall, ett fel sätt att försöka hantera ångest och inre tryck. Det är jättebra att du frågar oss hur du ska gå till väga så att du inte "sprängs" av allt svårt du bär på.
Det finns säkert mycket i ditt liv som är hemskt svårt att hantera. Alkohol i familjen och din mammas självmordförsök är i sig svåra, svåra påfrestningar som du inte ska lämnas ensam med. Jag undrar om det finns någon annan vuxen i din familj, i din närhet som kan stötta dig, som du kan tala med? En mormor eller moster eller pappa eller någon annan? Det kan betyda mycket om du kan anförtro någon som också känner till förhållandena i familjen.
Men du är också inne i rätt spår när du frågar i fall du ska söka professionell hjälp på UMO eller på BUP. Ja, det tycker jag du ska göra! Du vet att UMO tar emot dig utan föräldrarnas inblandning, det skulle kunna vara ditt första steg. De kan också hänvisa dig vidare om de så bedömer att det behövs.
Du anger inte din ålder men du är tonåring. Det betyder att du själv kan ringa även till BUP. Men kanske kan någon av dina föräldrar hjälpa dig med det? Hur som helst finns det möjlighet att du ringer och kommer själv på ett inledande samtal på BUP. Ringer du själv är det viktigt att du säger vad du har för symtom, så som du beskriver i ditt mejl, du nämner ditt självskadebeteende och panikkänslor.
Det finns också ytterligare en möjlighet. På många vårdcentraler finns numera någonting som heter första linjen psykiatrisk vård, dvs de tar emot patienter för rent psykiska problem. Du kan ringa och fråga.
Vilken väg du än väljer vill jag betona, välj en väg ut ur ångest och självskadebeteende. Ge inte upp, du ska inte bära allt på dina unga axlar!
Läs på länkarna du hittar nedanför svaret.