Känt mig nere sedan 7:an
jag vet inte om jag klarar detta längre... jag har inte blivit bättre med åren. jag har känt mig nere sen jag gick i 7:an och då börja jag även skära mig, vilket inte heller har blivit bättre. jag har ingen jag kan prata med, inte mina föräldrar, syskon, släktingar, inga kompisar och ingen kurator. (jag har gått hos en kurator innan, men så ville hen berätta för mina föräldrar om hur jag kände och allt, och jag sa att jag ville berätta men hen lyssna inte och höll på kontakta mig hela dagen när jag sa att jag inte mår bra av att hen håller på att försöka kontakta mig på ett sånt "vis". jag blev rädd för jag sa att jag ville försöka berätta för mina föräldrar själv men inte på en gång bara... så jag har fobi för kuratorer/psykologer nu.) men jag vet inte vad jag ska göra, skolan går så jävla dåligt, mina betyg blir sämre och jag kommer kanske även få F i en kurs. jag har även planerat om jag inte blir bättre så tar jag mitt liv. jag orkar inte mer... jag gör inte det. jag vill försvinna från jordens yta. jag orkar inte att vara jag.
sen så lyssnar inte mina föräldrar på mig, jag har sagt att jag tror att jag har social fobi och att jag vill testa mig, men dom bara skrattar och säger att "jag hade det också när jag var i din ålder men det gick över", men för mig har det inte gjort det, jag kan knappt äta i skolmatsalen, gå till stan eller in i affärer själv. jag har panik över att gå på kalas eller nått liknande, jag vill bara vara hemma i min säng. jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre....
L

BUP svarar:
Hej!
Du låter nedstämd och ångestfylld i ditt brev. Du har känt dig så här sedan åk 7. Vad är orsaken tror du? Är det skolan? Kan du tala med någon där som din mentor om din situation för att få stöd med det som är svårt? Du vill inte tala med skolkurator eftersom den tidigare ville berätta för dina föräldrar om hur du mår.
Jag tror att det viktiga nu är att du vågar ta plats för att kunna få hjälp. Att återuppta  kontakten med skolkurator. Att låta hen hjälpa dig att tala med dina föräldrar om hen bedömer det som viktigt. Dina föräldrar behöver få veta hur du känner dig för att kunna stödja dig. Om det känns för svårt kan du också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Det finns hjälp att få. Försök ta plats och begär hjälp för att förändra din situation.