Ibland känns allt hopplöst
Hej!
Jag är 15, och jag kan ofta känna mig väldigt illa, och då som den här känslan av att allt är hopplöst, och jag vill bara vända mig inåt i mig själv oh sluta existera. Det finns de gånger jag mår riktigt dåligt, men det finns också de gånger som jag verkligen känner tvärtom. Som jag känner mig social och ser gott på framtiden. Min mamma har varit bipolär i ett par år nu, och nu på senare tid har jag undrat om det kanske är något jag också skulle kunna lida av. Jag pratar aldrig med någon om hur jag känner, och vuxna brukar bara "ja men du är tonåring" och det kanske bara är det, att jag är tonåring som jag känner såhär. Jag vet inte om jag borde prata med någon?
Dessutom så har jag sedan Stockholmsattacken börjat uppleva starka reaktioner på minimala saker, t.ex att jag hoppar till av små ljud som inte har någon fara alls. Jag var med min mamma påväg till Drottninggatan när det hände, men något hade 'räddat oss'. Att jag hoppar till av små ljud är inte något som förstör i vardagen, men det är bara en tanke.
Mvh Astrid
Astrid

BUP svarar:
Hej!
Oavsett om hur du mår slarvigt kan kallas "tonårsproblem" eller om det kommer vara något du sliter med även senare i livet så är det viktigaste att du har stöd för det omkring dig. Att vara ensam med tankar om att livet är hopplöst kan vara alltför jobbigt.
Har du gått i samtal någon gång? Just nu låter det som att du ska fundera över om det skulle kunna vara något för dig. Att du påverkats av attacken på Drottninggatan är inte konstigt, ni var i närheten av något fruktansvärt och det kan sätta igång tankarna. Det kan hjälpa att prata om dina reaktioner med närstående och är inget att skämmas över. Fler har reagerat som du. Det kan också vara något att prata med en kurator på t ex ungdomsmottagning om. Du kan också själv eller tillsammans med någon som står sig nära fundera över om det finns något mönster i hur du mår och försöka förstå mer. Det kan vara hjälpsamt att få fatt i om det är i samband med mens, dålig sömn, för lite mat, när något särskilt händer med vänner eller familj etc. Vad kan du göra för att förebygga svackor eller hantera att du hamnat i en? Det är sådant man också kan jobba med i en samtalskontakt.
Jag kan inte svara på om du är bipolär eller inte. För det krävs personliga möten och djupgående kartläggning av din situationen. Att ditt mående pendlar behöver inte betyda att du är bipolär, som du ju också skriver, men ska heller inte förringas utifrån att din mamma har diagnosen och att vi känner till att ärftliga faktorer är förekommande. Blir ditt lidande för stort så ta kontakt med ungdomsmottagning eller BUP och ta det stegvis därifrån.
Att ha tonårsproblem ska inte förringas, det ska inte bemötas som att de inte är jobbiga att ha, men kan möjligen vara mildrande att tänka att de går över. Och de lär en mycket om livet. Det du gör för att klara dessa bekymmer nu kommer dig till gagn senare i livet eftersom det ger självkännedom och hanteringsstrategier.