Overklighetskänslor
Hej! Det är så att ända sedan jag var kanske 12 så har jag fått starka overklighets känslor , det känns som att jag lever på autopilot och set blir jobbigare när folk kollar på mig under samtal för det känns liksom inte som det är mig dem pratar med för jag är inte där. Allt känns luddigt.
Jag får detta i månaderperioder och då har jag det konstant , sen rullar allt på som vanligt. Nu har det kommit igen och det var längesen jag hade det. Jag är även extremt lättretlig just nu ( om det kanske har något samband)
jag har läst att det kanske är ångest och stress ( är mycket stressad just nu , vet dock inte om jag har ångest men jag svettas hela tiden Pch har svårt och andas ibland allmänt nervös)  men jag tänker att nä jag gick i femman så var jag varken stressad eller hade ångest ( tror jag iaf inte minns inte så mkt av mina känslor när jag var ung)
det blir även extra starkt när jag kollat på någon skräckfilm eller någon berättat en läskig historia.
Vad kan detta vara? Har jag någon psykisk störning som gör att jag inte kam skilja på verklighet.
Behöver verkligen hjälp klarar snart inte detta mer får panik känner mig galen , snälla vad kan detta vara!!!
(Jag är 18 snart )
Kaftendina

BUP svarar:
Hej!
Du har haft åtminstone periodvis problem med något som du kallar overklighetskänslor sedan du var ett barn. Jag kan tycka att det är synd om du tidigare inte fått hjälp med det. För även om sådana upplevelser inte är ständigt närvarande utan kommer bara i perioden är det viktigt att man tittar närmare på vad de kan orsakas av och hur man ska hantera problemet.
Mitt viktigaste svar är alltså att du behöver få en professionell bedömning och om det så behövs någon typ av behandling. Men det är omöjligt att via mejlkontakt ge något konkret svar på din fråga vad det handlar om. Man måste träffas och gå genom en hel del konkreta detaljer när dina upplevelser kommer, vilka eventuella utlösande faktorer kan man urskilja och en rad frågor om din livssituation och uppväxt. Så mycket kan jag ändå säga att även om man har rätt så konstiga upplevelser behöver det inte handla om någon allvarlig psykisk sjukdom eller "galenskap". Förklaringar kan ligga på andra plan och finnas i andra omständigheter.
Nu till frågan var du kan få denna professionella bedömning. Du fyller snart 18 år och därmed kommer åldersgränsen för BUP passeras. Du kan ändå ringa till den BUP mottagning som du tillhör. På vissa ställen väljer man att möta ungdomen nära 18 år för att göra en bedömning och vid behov remittera vidare till vuxenpsykiatri. På andra ställen hänvisar man direkt till vuxenpsykiatri som brukar ha en specialmottagning för unga vuxna.
Det är viktigt att du ringer och frågar. Låt inte denna oro förstöra dina vardag för dig. Dina symtom måste utredas och därefter kan man göra en planering vad det är för typ av behandling du behöver.