Deprimerad - vad ska man göra?
Om man har varit deprimerad, känt sig ensam och utstött, känt saknad, känt sig meningslös, skadat sig själv och även haft självmordstankar i över ett år, vad ska man göra?
En person som inte ser någon framtid.

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss och ställer din fråga! När man mår som du beskriver att du gör, ska man inte gå ensam med detta. Man ska vända sig till någon som man kan tala med för att få hjälp.
Det kan kännas svårt att våga ta det första steget och börja tala med någon men det är ändå viktigt att du vågar göra det.
Så vem kan du tala med? Först är det bra om dina föräldrar får veta hur du känner och om de som föräldrar kan stödja dig. Men det är bra om du också vänder dig till en professionell vuxen som skolkurator eller till ungdomsmottagningen.
Beroende på hur allvarliga dina svårigheter är kan du och dina föräldrar också vända er till BUP eller till första linjens barnpsykiatri som finns på vårdcentralen.
Du kan också mejla eller chatta till mind.se / självmordslinjen om dina tankar på att inte vilja leva blir starka.
Var modig och ta det första steget till hjälp!