Orkar inte med en depression till
Hej jag har nyss kommit över något i mitt liv som gjorde mig jätte ledsen, men nu är det något annat som gjorde så jag fick en ganska stor skuldkänsla det här kanske låter lite konstigt men jag kommer bara skriva det här så litet och snabbt jag kan klockan var typ 00:50 något och jag gick på toa och sen när jag kom tillbaka så gick jag förbi min syster och jag vet inte varför men jag filma henne med min telefon med flash på och jag vet inte häller varför efter så tog jag bort den helt ifrån min telefon och nu känns det som jag typ har en sten i magen jag känner typ nertryckt jag älskar hela min familj och allt sånt men nu känner jag mig så konstig jag tog mig igenom min gamla depression även om jag mår dåligt ibland och nu känns det som den kommer komma tillbaka och jag orkar inte med en till förre gången var min första riktiga depression jag mådde så himla dåligt jag vill värklingen inte gå igenom något sånt här igen jag letar bara efter råd så jag vet att inget är fel på mig jag älskar min familj jätte mycket jag vill bara ha råd snälla finns det några råd jag kan inte ta mig igenom en till depression mycket har hänt i mitt liv som gör så jag har mått dåligt det känns som jag aldrig kommer få vara lycklig med min familj som förr i tiden då allting var bra hela tiden snälla finns det något råd?
Simon

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du verkar jätteorolig för att du ska bli deprimerad igen. Du skriver att något hänt som gjorde dig jätteledsen. Men att bli ledsen är något annat än att bli deprimerad.
Sedan beskriver du att du filmade din syster när hon sov och fast du genast raderade det så har du skuldkänslor. Du insåg att du gjort något fel och raderade filmen. Ingen skada är skedd och du förstår att det var fel att fota din syster i smyg. Det är integritetskränkande att göra så.
Du undrar om det är något fel på dig? Du gjorde fel (först) men det betyder inte att det är  något fel på dig.
Så tryck inte ner dig av detta och ta bort din sten i magen.
Lycka till!