Rädd efter att hjärtat rusade
Hej. jag fick för 2 månader sen en infektion i sköldköteln och fick hjärtklappning och mitt hjärta rusade pågrund av det. Nu är det dock bättre men har fått sådan ångest och tvångstankar, tror att hjärtat ska stanna och kollar min puls minst 40 gånger om dagen. Finns det något tips på vad man kan göra åt det? Är så orolig hela tiden att jag ska dö fast jag är helt frisk. Tror jag har utformat någon slags hypokondri, kollar hela tiden på kroppen om det är något som inte känns bra och då får jag ångest och sen så har jag fruktansvärt dödsångest.
Jonna

BUP svarar:
Hej!
Det väcker mycket ångest  när hjärtat rusar eller på annat sätt inte beter sig som vanligt. Nu vet du att detta berodde på en infektion i sköldkörteln och att den infektionen nu är över. Alltså finns inte längre någon reell anledning till oro. Men du är ändå rädd och det är förståeligt eftersom du blev så skrämd förut.
Jag tycker du ska kontakta vårdcentralen. De kan hjälpa dig med att mer förklara de tidigare symtomen och varför du nu bedöms som frisk.
Vårdcentralerna har också första linjens barnpsykiatri som kan erbjuda dig behandling för din oro.
Tills du kan få kontakt där tror jag det är bra att du försöker minska på pulskontrollen. Att hela tiden behöva ta pulsen kan i längden öka din oro, även om den stillas just för stunden. Om du inte kollar pulsen så ofta kan du få tillfälle att se att det går bra ändå och du kan mer och mer försöka tro på vårdcentralens bedömning att du är frisk.
Så kontakta vårdcentralen!