Panik och gråter utan anledning
om jag är under 18 (17 fyller 18 i december 2017)  och vill ha hjälp utan att mina föräldrar ska veta vad ska jag göra då?
jag skadar mig för att jag blir "lungn" av det jag kan få panik och gråta utan anledning och jag har ångest över allt, jag är även deprimerad och det har gått så långt att jag vill ta mitt liv men jag har inga anledning att må dåligt jag ha vänner men mina föräldrar är skilda och träffar inte min mamma längre och det är alltid bråk hemma jag vet inte vad jag ska göra för jag vill inte att mina föräldrar eller något av mina syskon ska få veta att jag mår dåligt jag behöver verkligen hjälp
E.K

BUP svarar:
Hej!
När du fyllt 18 år är det inget problem. Du är vuxen och dina föräldrar hålls utanför. Innan du fyllt 18 är det mer komplicerat. Om du kan gå utan dina föräldrars(vårdnadshavare) vetskap beror dels på din ålder(mognad) och dels på arten av dina problem. Eftersom du snart är 18 år har du ofta rätt till sekretess gentemot föräldrar men det beror också på vad för slags problem du har.
Om du har allvarliga problem med självmordsrisk då är BUP alltid skyldiga att informera föräldrar. Men detta är en bedömningsfråga som BUP måste ta ställning till från fall till fall. Jag tycker att du ska ringa till BUP där du bor och berätta om dina problem och höra med dem om du kan komma utan att dina föräldrar måste veta. Du kan också ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Men kanske ska du ändå överväga att berätta för dina föräldrar att du mår dåligt och vill ha en samtalskontakt. Många mår dåligt vid skilsmässor och behöver stöd och hjälp. Det gäller både barn/ungdomar och vuxna.
Lycka till!