Känner mig tjock
Hej! För ett tag sen började jag känna mig nedstämd och tom. Jag började få mycket ångest och kunde få hjärtklappning väldigt ofta. Ibland har det funnits en anledning till ångesten men oftast inte. Med tiden har det bara blivit värre och nu vissa dagar så känner jag mig helt tom och trött på allt. Har ingen ork att träffa människor och orkar inte göra läxorna. Brukar försöka tvinga mig att göra dem, men det går segt. Jag har aldrig skadat mig själv grovt, men det har hänt att jag har "försökt" skära mig. En kväll var jag så arg på mig själv så jag satt och slog mig själv. När jag mår som jag gör blir jag lätt irriterad, sur, trött och har inte lust till att göra något. Har inget svårt att sova, sover ca 8-10h per natt. Tänker negativt om mig själv, fast alla mina vänner och min kille säger att jag är jättefin. Jag själv jämför mig med andra och känner mig inte fin. Har kroppskomplex och känner mig tjock. Känner även att jag inte klarar av vissa saker under t.ex. idrotten i skolan. Jag kan mer äv vad jag visar. Vill inte att mitt mående ska påverka mina betyg i skolan, men vet inte vad jag ska göra.
Under den senaste tiden har jag även börjat äta lite mer. Det har mest varit sötsaker och fika, den riktiga maten har kanske minskat lite grann. Mina föräldrar har inte märkt något så tror inte att mina matvanor har förändrats så mycket.
Jag vill verkligen få ett svar på varför jag mår som jag gör, och om jag lider av depression eller någon diagnos, för vill inte må såhär, känner mig så elak när jag är irriterad och sur hela tiden. Har berättat för några av mina vänner att jag mår såhär, men vill inte snacka så mycket om det för jag känner mig bara jobbig som är så negativ hela tiden...
Tacksam för svar!
Alva

BUP svarar:
Hej Alva och tack för brevet!
Det är nog omöjligt att svara på din fråga om varför du mår som du gör, utifrån ditt brev.
Det jag däremot konstaterar är att du har det förbaskat jobbigt och nog skulle behöva få hjälp att hitta ett svar på din fråga.
Ett sätt kan vara att vända sig till Vårdcentralen för att först kolla om det är något med kroppen som behöver tas hand om. Du skriver om hjärtklappning och det kanske man först skall fråga en läkare om.
Om läkaren kommer fram till att du är frisk, kan läkaren remittera dig vidare, kanske till kurator/psykolog på vårdcentralen. Ett alternativ till Vårdcentralen är att prata med skolsyster som kan hjälpa dig vidare. Sen undrar jag förstås om dina föräldrar vet hur du har det. Om du inte redan har berättat för dem tycker jag att du skall göra det.
Allt gott önskar jag dig