Var glad innan diagnos

Var glad innan diagnos

Är inte glad efter diagnos är ställd trots att det har gått flera år. Hur förhåller sig bup till det och vad kan patienten göra? Om man har fått två diagnoser men inte någon behandling (eftersom det inte behövs) ska man då som patienten behöva känna stigma? Varför kan inte bup visa utrymme för självkritik och inte ställa diagnoser så himla enkelt och snabbt!

Ågren

BUP svarar:

Hej hr Ågren och tack för brevet!

Det är lite svårt att svara på din fråga eftersom jag inte känner till omständigheterna kring dina diagnoser och kontakten med BUP.
Men generellt kan man väl säga att anledning till att vi ställer diagnoser är för att veta hur vi skall behandla tillståndet på det bästa sätt som vi vet. Sen vet vi också att allt och alla lyckas vi inte med. Människor är ju mer komplicerade än maskiner och våra behandlingar är förstås inte fulländade.
Det finns också många faktorer som vi på BUP inte kan bestämma över eller kontrollera.

Du tycker att vi är för snabba att ställa diagnoser och gör det för lätt. Det kan man förstås tycka, men tanken är att vi inte skall hamna i andra ändan av skalan det vill säga att vi aldrig kommer till skott och försöker säga vad vi tror att problemet är. Diagnoser är också något som kan tas bort, ändras eller bytas ut. Så man skall nog mer se det som arbetsredskap för att beskriva vad vi ser.

Det jag tycker är ledsamt i ditt fall är att du tycks ha lämnats utanför och inte varit med på bedömningen (diagnosen) och heller inte på de beslut som det ledde till.

Meningen är att den vård vi erbjuder skall vara till hjälp, inte stigma som du menar att det blivit för dig. Om du nu känner dig stämplad efter kontakten med BUP så skall du minnas att du är samma person som innan du fick dina diagnoser. Jag förstår att det kan vara svårt, men något som skulle hjälpa oss att just vara lite mer självkritiska - vilket jag tror är bra - är att kontakta den mottagning som du besökte.
Kanske skriva ett brev eller ringa för att berätta hur det blev för dig. Det skulle hjälpa oss att bli bättre vårdgivare.

Man kan också vända sig till patientombudsmannen.
Kolla i Vårdguiden så kan du se hur det går till.

Önskar dig det bästa