Ångest från det jag vaknar
Hej!
Jag har mått väldigt dåligt psykiskt de senaste 7 månaderna. Det har framkallat ett självskadebeteende, och jag vill men vågar inte ta livet av mig. Jag har ångest från att jag vaknar till att jag går och lägger mig. Jag hatar mig själv och jag kommer snart inte orka fejka mer. Snart kommer jag inte orka kränga mig fast. Då kommer jag att avsluta mitt liv, oavsett hur smärtsamt det kommer vara.
Hjälp mig. Jag vill inte vara kvar här, men jag vågar samtidigt somsagt inte ta mitt liv. Jag trivs inte på UM och vi har ingen skolkurator. Ska jag fråga om jag kan börja gå på BUP? För tillochmed jag förstår att detta inte kommer sluta bra.
Kimberly

BUP svarar:
Hej!
Du har en svår situation just nu. Du mår riktigt dåligt men har inte någon du känner att du kan tala med. Du orkar snart inte fejka längre säger du. Det är också någonting bra och som innebär att du visar hur du mår och att du behöver hjälp.
Du skriver inte något om orsaken till att du mår så dåligt, om något svårt har hänt. Du har kontakt på ungdomsmottagning men trivs inte där. Har du kunnat tala med den du träffar om hur du känner dig eller försöker du som du säger fejka där också? Om du fejkar kan det vara svårare att få den hjälp du behöver. Om du inte trivs med den du träffar kan det också vara en möjlighet att få byta behandlare och pröva om det känns bättre.
Det är viktigt att du får träffa någon som du känner att du kan tala med. BUP kan vara ett alternativ och där vill man att också dina föräldrar är delaktiga. Du kan få tala med någon själv men dina föräldrar behöver också ha en  kontakt med BUP. Vet dina föräldrar om hur du mår? Det är viktigt att om det känns möjligt för dig att du också talar med dem, så att de också får en chans att hjälpa dig.
Finns annars någon annan i skolan som du kan vända dig till som tex skolsköterskan eller mentor eller lärare som du känner förtroende för, som kan som kan hjälpa dig tala med dina föräldrar och hjälpa er vidare till BUP?
Du kan också ringa till eller chatta med BRIS.
Försök! Så här ska du inte behöva ha det.