Kroppen börjar stängas av
Hej!
Jag har börjat bli väldigt orolig över min hälsa. Eller min kropp börjar sluta? De senaste veckorna har jag endast sovit 2 till 3 timmar per natt. Ibland mingdre Det har gjort att jag får extremt ont i huvudet, ljud och ljuskänslig och ont i ögonen så de ofta tåras. Men har även märkt andra saker som sämre syn. Känns som kroppen börjar stängas av. Jag vet inte när eller varför allt började men det blir värre. Jag läste om att det kunde vara farligt med för lite sömn under en längre period och jag försöker verkligen sova. Men jag orkar inte sova. Ibland kan jag vara riktigt trött men ändå inte sova. Och jag vet inte varför jag gör så. Min mobil och dator är avstängda så det är inte det som håller mig vaken. Ofta sitter jag nere och gör inget alls i några timmar till jag känner att nu får jag tillåtelse att gå upp i mitt rum och sova.
Jag vill gärna ta tag i det och gå till en tipsad psykolog som kan hjälpa mig. Men av andledningar så är det ett nej. Jag har försökt med massa tips och hjälp från min pappa. Men inget fungerar. Jag tror att det kan vara stress och oro. Men det är vad jag mestadels är gjord av så det blir svårt att minska det.
Vad ska jag göra?  Sömnpiller?
En som känner att kroppen börjar stängas av

BUP svarar:
Hej!
Det är jätteviktigt att du verkligen gör slag i saken och omgående tar tag i ditt sömnproblem som du beskriver. Utan sömn - daglig återhämtning av vår energi - fungerar man inte i längden.
Dina tankar går omedelbart till psykiska orsaker till ditt sömnbesvär. Det kan vara så att du gissar rätt, men det är just bara en gissning. Du har en del olika symtom och man kan inte veta vad som är orsakat av sömnlöshet och vad som hänger ihop med eventuella andra orsaker. Nej, svaren är inte givna.
Därför tycker jag att du omedelbart ska ta kontakt med vårdcentralen och du blir kroppsligt undersökt. Bara efter att man uteslutit kroppsliga orsaker bakom dina symtom kan man börja tänka på stress, oro eller eventuella andra omständigheter i ditt liv som stör din sömn och som sedan i sin tur leder till ytterligare symtom (ont i huvudet, ljud- och ljuskänslighet, sämre syn). Om det visar sig att man inte hittar någon kroppslig orsak kan man få även behandling för psykiska problem på många vårdcentraler. Fråga först vad de kan erbjuda där.  Det heter "första linjens psykiatrisk vård" som ska ha införts på vårdcentralerna.
Det viktigaste är att du inte väntar och plågas vidare. Det finns lösning på sömnproblem oavsett vad de beror på. Läs också bilagan om sömnproblem som jag bifogar här nedan.