Vill inte att BUP anmäler
Hej!
Jag är snart 18 år och är inskriven på en BUP mottagning för utredning av bipolär sjukdom. Jag har sedan i höstas ångest som framförallt påverkar mig nattetid men har även haft enstaka panik ångestattack dagtid.  Ångesten hänger ihop med en grej jag var med om i min relation med ex pojkvännen. Kuratorn på skolan säger att om jag berättar "något" för henne och det är ett brott så måste hon polisanmäla .  Känner ändå att jag behöver prata om "det" för att kunna må bättre.
Om jag tar upp detta med BUP personalen vill jag inte att de anmäler till polisen eller någon annan. Jag orkar inte det.  Jag vet inte hur jag ska komma ur detta. Måste BUP också anmäla även om jag inte vill det???
AJ

BUP svarar:
Hej!
Du har alldeles rätt i att du måste tala om ”det” för att kunna må bättre. Om du nu är i en situation där du riskerar att fara illa har BUP en skyldighet att anmäla till socialtjänsten som då tar ställning till att göra polisanmälan. Men om du inte riskerar att fara illa nu finns inte denna skyldighet.
Tala med BUP-personalen om din oro. Du kan också ringa till eller chatta anonymt med BRIS och diskutera din fråga närmare. Men för att få  den hjälp du behöver är det viktigt att du kan tala fritt om vad som hänt dig.